Da gutterne bag HAVS i foråret 2023 skulle åbne sin anden forretning, Surf HAVS, besluttede de sig for at skifte deres eksisterende kasseapparat ud med et POS-system fra Amero. Skiftet sikrede dem, at både de to fysiske salgslokationer og deres nyetablerede onlineunivers nu snakker sammen – og gutterne bag HAVS behøver således kun at styre de tre platforme fra ét sted.
Lykken i Løkken
I sammensmeltningen mellem Sdr. Strandvej og Norgesvej i Løkken har fire knivskarpe, unge iværksættere fundet lykken. For i Løkken findes lykken i særdeleshed i det tætte fællesskab, hyggen, den gode kaffe – og ikke mindst Vesterhavet.
Og lige netop Vesterhavet er dét fundament, bl.a. Huset HAVS og Surf HAVS udspringer af. For i krydset mellem Sdr. Strandvej og Norgesvej i to, separate, hyggelige lokaler, findes alt hvad hjertet begærer af hhv. beklædning, våddragter og tilbehør til surfing, skating, boards og vinterbadning.
Men konceptet bag HUSET er mere end blot butikker. Når drengene bag HAVS ikke er at finde bag disken i de forskellige forretninger, eller på det fælles kontor, bruger de bl.a. timevis i de blå bølger i Vesterhavet, hvor de i deres surfskole North Shore Surf underviser folk fra hele Nordjylland i, hvordan de kan lære at ride løkkendarisk på de blå bølger. Drengene bag HAVS har gjort surfkulturen til Løkkens nye DNA – og Løkken har taget det til sig.
Vækststop rimer ikke på iværksætteri
I 2018 åbnede drengene bag HAVS deres butik Huset HAVS i Løkken. Formålet var især at imødekomme den store efterspørgsel til surfmiljøet, der efterhånden var etableret i Løkken.
Huset HAVS blev hurtigt en succes, og da forretningen i foråret 2023 udvidede med Surf HAVS, som i dag er hele Nordjyllands dedikerede surfforretning, stod det klart, at kravene til deres kassesystem krævede en hel anden POS-løsning, end den man hidtil havde gjort brug af.
For det daværende kassesystem var på ingen måde skalerbart – og et vækststop går ganske enkelt ikke hånd i hånd med fire unge iværksætter-ildsjæle. Nogle bønner bliver heldigvis hørt – og inden længe blev drengene bag HAVS, af deres partnere hos DanDomain, ført i armene på Amero.
Det var nemlig et must, at den nye løsning kunne etablere et samspil mellem den nyetablerede DanDomain webshop, det allerede etablerede Huset HAVS samt den nye forretning, Surf HAVS. I kravet om et samspil mellem de forskellige salgsplatforme var det især ønsket om at kunne styre sit samlede varelager fra ét sted, som vægtede tungt.
360 graders løkkendarisk POS-løsning
Skiftet til den nye kassesystem-løsning fra Amero er i dag omdrejningspunktet for alle administrative arbejdsopgaver for de to fysiske salgslokationer og HAVS’ onlineunivers.
De to kassesystemer i de to fysiske butikker er koblet sammen, således at det i den daglige drift er nemt og overskueligt for personalet ved HAVS at flytte varer mellem de to lokationer. Derudover er systemerne integreret til HAVS’ DanDomain webshop, så lagerstatus automatisk synkroniseres mellem de forskellige platforme.
For at møde kunderne i deres betalingspræferencer, giver HAVS kunderne mulighed for både at kunne betale med MobilePay og betalingskort. Muligheden for at benytte især MobilePay er en fordel at tilbyde, da mobilbetaling må siges at være den nye, populære dreng i klassen – og bidrager derfor til en god købsoplevelse for kunderne.
Med HAVS’ integration til økonomisystemet e-conomic, bogføres al salg mellem kassesystemer, webshop og e-conomic. Det betyder, at alle manuelle processer i forbindelse med bogføring automatiseres, hvilket sparer HAVS for både timer brugt på manuelt arbejde og menneskelige tastefejl i regnskabet.
Rapporter giver indsigt i forretningen
I kassesystemets online administrationsprogram, FlexPOS BackOffice, kan HAVS bl.a. få overblik over dagens omsætning, lægge varer på lager og udtrække et utal af rapporter.
Især statistikker og rapporter gør HAVS meget brug af, da de her kan danne sig et overblik over forretningsdata og følge virksomhedens vigtigste tal, så de er klædt bedre på til at drive forretningen.
Direkte dataudveksling mindsker manuelt arbejde
Med flere forskellige salgsplatforme er der et hav af administrative opgaver, som skal varetages – i hvert fald, hvis systemerne styres hver for sig. Derfor var det altafgørende for HAVS, at disse processer kunne automatiseres og synkroniseres, således at der var mindst muligt administrativt arbejde på de forskellige lokationer.
Og det er lige netop, hvad integrationen mellem HAVS’ DanDomain webshop og de to kassesystemer kan. Integrationen sparer dagligt HAVS et utal af timer på manuelle processer, da varelageret på tværs af de forskellige platforme styres fra ét sted. Det er derfor også nemt at flytte varer mellem de forskellige platforme.
I kassesystemets online backend, BackOffice, opretter HAVS produkter, håndterer varer og styrer stamdata. Herfra sendes al data og informationer om varer direkte fra kassesystemet og til deres DanDomain webshop.
”Med lagerstyring i FlexPOS opretter vi vores varer i FlexPOS BackOffice, som så automatisk integrerer med DanDomain webshoppen. Det betyder, at vores lager dagligt automatisk opdaterer – faktisk på timebasis – hvilket både gør det super nemt for vores ekspedienter i butikkerne, men også lagerarbejdere, som skal holde styr på lageret” – Kasper Poulsen, E-commerce Manager, HAVS.
Da lagerantal automatisk opdateres og derfor kontinuerligt stemmer på tværs af platforme, sikrer integrationen også, at personalet ikke risikerer at sælge noget, som ikke er på lager. Når produktet vises på shoppen, er den tilgængelig i butikken – og omvendt.
Amero som sparringspartner
Folkene bag HAVS oplever Amero som POS-sparringspartner som en stor hjælp gennem hele processen, både hvad angår rådgivning til forretningen samt løsninger på de problemstillinger, HAVS er rendt i undervejs.
Det fremhæves især, at muligheden for hurtigt at modtage hjælp til daglige udfordringer eller kyndig vejledning i nye ideer er et uundværligt aspekt i samarbejdet med Amero – og det forstås, når man er iværksætter-ildsjæle med mange jern i ilden.