Historien om Amero
Ameros historie startede i 2011, hvor en ung mand på 22 år, med en teknisk uddannelse og stor interesse i IT, får en ambition om at gøre hverdagen nemmere for danske butiksejere med et kasseapparat, som kan sende salgsdata automatisk til økonomisystemet e-conomic.
Det skulle vise sig at være en god ide.
Kort om Amero
Amero er en danskejet IT-virksomhed, som leverer simple og brugervenlige kassesystemer til både små fysiske butikker, større kæder, restaurationer, attraktioner m.fl. Vi leverer kassesystemer som kan integreres til webshops, økonomisystemer, lagerstyringssystemer – og mange flere. Hver en løsning baseres på vores kundes behov og branche. Vi sætter en dyd i den ærlige dialog og stræber efter at give branchens bedste support.
Amero er en danskejet IT-virksomhed, som leverer simple og brugervenlige kassesystemer til både små fysiske butikker, større kæder, restaurationer, attraktioner m.fl. Vi leverer kassesystemer som kan integreres til webshops, økonomisystemer, lagerstyringssystemer – og mange flere. Hver en løsning baseres på vores kundes behov og branche. Vi sætter en dyd i den ærlige dialog og stræber efter at give branchens bedste support.
Det startede i en lejlighed
Historien starter i en lejlighed i Haderslev, hvor merkonom i IT og Project Management, Kasper Smith, som 22-årig stifter den virksomhed, der senere kom til at hedde Amero. Den tech-savvy, positive og altid optimistiske unge mand så et behov for at lave en digital kasseapparat-løsning, som kunne lette manuelle processer og spare butiksejere for både tid og penge.
I tæt samarbejde med Jacob Ipsen, stifter af FlexPOS, leverede Amero de første kassesystemer med integration til økonomisystemet e-conomic – og derefter gik det stærkt.
Stigende interesse i kassesystemet
Afsnittet her kunne også hedde “fra lejlighed til markedsleder”. Der var fremdrift i virksomheden fra dag et, og teltpælene rykkes hurtigt op og virksomheden flyttes til Aarhus. Efter en måned i Aarhus åbnes et kontor på 18 m2 i Mejlgade.
Amero sælger på daværende tidspunkt 1-2 kassesystemer om måneden, så kort tid efter bliver pladsen på 2. sal igen trang, og Amero flytter igen, denne gang til Åbyhøj, hvor de første fuldtidsansatte kommer til.
Milepæle og begivenheder
2011
Kasper Smith stifter Amero
Eventyret starter i en lejlighed i Haderslev, hvor Kasper har en mission om at hjælpe butiksejere med at lette manuelle processer via et smart, digitalt kasseapparat med integration til økonomisystem.
2013
Den første fuldtidsansatte kommer til
Amero holder på dette tidspunkt til i Åbyhøj i Aarhus, og flytter i nye lokaler Ved Lunden 9 i 2014.
2019
Amero modtager Gazelleprisen
Efter en lang periode med kraftig vækst modtager Amero Børsens Gazellepris. Samme år ansættes flere nye kollegaer til teamet.
01-01-2020
Jakob Højland bliver Co-CEO
Jakob kom til Amero i 2016 og efter flere års parløb og godt samarbejde om at vækste Amero, blev Jakob Højland Co-CEO.
01-01-2021
Jakob Højland bliver medejer af Amero
Jakob ejede nu 13% af Amero og havde dermed en større stemme internt og over for kunder og samarbejdspartnere.
01-03-2021
Amero fejrer 10 årsjubilæum
Dagen hvor Amero kunne fejre at være gået fra 10 kunder til over 900 aktive kassesystemer fordelt på kunder i Danmark, Norge, Færøerne og Grønland.
05-03-2021
Kasper Smith bliver CEO i FlexPOS
Kasper Smith køber anpartsmajoriteten i FlexPOS og kunne hermed kalde sig både majoritetsejer og administrerende direktør i FlexPOS.
16-11-2021
Jakob Højland bliver CEO i Amero
Kasper Smith træder til side og gør plads til Jakob som administrerende direktør i Amero, som nu har 27 ansatte og +1100 aktive kassesystemer.
14-09-2022
Amero opkøber +400 kunder
Vækstrejsen styrkes med opkøb af +400 FlexPOS-kunder fra IT-virksomheden iAdvice.
01-07-2023
Amero og FlexPOS fusionerer
De to samarbejdspartnere laver en historisk fusion og bliver til én samlet virksomhed som Amero med FlexPOS som sit hovedprodukt. Den nye ejerkreds består af Jakob Højland, Kasper Smith og Jacob Ipsen. Jakob Højland bliver CEO i den samlede virksomhed.
Vækst og udvikling
I 2013 havde Amero 40 aktive betalende kunder og den første fuldtidsansatte kom til virksomheden. Herfra gik det stærkt.
I 2019 vandt Amero sin første Gazellepris som følge af den gode vækst.
I 2022 servicerede Amero ca. 700 butikker fordelt på 1250 kassesystemer. I årene frem blev forretningsfokus skærpet, og Amero fokuserer i dag på at levere brugervenlige og fleksible kassesystemer til forskellige brancher.
Mennesker er vejen til succes
Amero har fra dag et haft en stærk kultur, som handler om at have det sjovt, når man går på arbejde. Et godt kollegaskab og trivsel er vigtigt, fordi vi tror på, at det skaber de bedste rammer for overskud, samarbejde og i sidste ende at kunne levere det bedste produkt og service til vores kunder.
Den gode relation til hinanden stopper dog ikke internt i Amero. Vi er kendt for også at have en god og tæt relation til både kunder og samarbejdspartnere. Vi agerer ud fra vores værdier i alle relationer, og vi gør en dyd ud af at have en ærlig dialog med alle. For vi skal skabe succes sammen.
Vores værdier
I Amero har vi fire værdier, som betyder meget for os. Det er fire pejlemærker, som vi bruger i hverdagen, og når vi rekrutterer, for det er vigtigt for os, at der er et match mellem vores værdier og de personer, som vi ansætter. Værdierne ser du herunder.
Vi gør det, vi siger
Tillid er altafgørende for at skabe en god arbejdsplads og for at levere fantastiske løsninger til vores kunder. Tillid kommer af, at vi gør det, vi siger. Det gælder både overfor hinanden og overfor vores kunder. Vi holder ord og overholder aftaler. Det gælder i vores løsninger, og det gælder i vores kundeservice. Vi oversælger ikke noget, og vi lover kun, hvad vi kan holde.
Vi er ét team
Vi lykkes og gør en forskel i fællesskab. Vi søger det bedste for teamet og ikke for os selv. Vi tager ansvar for vores løsninger og kunder som ét team på tværs af Amero, og derfor fejrer vi også succeserne sammen. Vi er afhængige af hinandens viden, erfaring og idéer uanset hvilken rolle eller titel, vi har. Vi afsætter tid til at hjælpe vores kollegaer, og vi sætter en ære i at have et godt samarbejde.
Vi er dedikeret til fingerspidserne
Vi bringer engagement, nysgerrighed og en stærk interesse for at levere den bedste løsning og kundeoplevelse ind i alt, hvad vi gør. Vi stiller krav til hinanden og til vores kunder. Vi stræber efter at gøre vores arbejde én procent bedre hver dag, så vi konstant løfter os i alle områder af vores forretning, samarbejde og faglighed.
Vi kører først, når det virker
Når vi leverer en løsning til vores kunder, kører vi først, når det virker, og kunden er glad. Så simpelt kan det siges. Det kommer af en ekstraordinær grundighed, der gennemsyrer alt vi gør og laver. Vores løsninger er kritiske for vores kunders forretning, og det tager vi ansvar for ved at være grundige i alle processer og led af vores forretning, og vi stiller samme krav, når vi leverer noget til hinanden i Amero.