Golfshoppen.com har siden 2003 eksisteret online som en webshop, hvorfra de har solgt alt, hvad hjertet begærer indenfor golfudstyr. I 2019 opstod interessen for fysiske salgssteder, og sidenhen er flere fysiske butikker kommet til, da Golfshoppen.com har overtaget fem fysiske butikker fordelt i hele Danmark. Butikkerne er koblet sammen med allerede eksisterende golfklubber og -baner.
Med årene blev det midlertidigt klart for ejeren af Golfshoppen.com, Klaus Larsen, at omkostningsposten i golfbutikkerne steg støt, og han måtte nytænke hele konceptet, hvis omkostningerne ikke skulle overstige indtægterne. Vigtigt var det ligeledes for ham at finde en løsning, hvor både hans fysiske kassesystemer i butikkerne og forretningens hjemmeside kunne tale sammen.
At drive butik på kundernes præmisser
Tid er penge – og på lange, lyse sommerdage med udvidede åbningstider kan lønkronerne hurtigt løbe op. Særligt personaleomkostninger har derfor været et ømt punkt ifm. de fysiske butikker.
Da Golfshoppen.com blev præsenteret for muligheden for at integrere en selvbetjeningsløsning i butikken ved hjælp af Retail360 Box Solutions ubemandede butiksløsninger og en selvbetjeningskasse fra Amero, og dermed omlægge konceptet til en hybridbutik, var Klaus Larsen ikke i tvivl: på denne måde kan han drive butikkerne på kundernes præmisser og være tilgængelig, når behovet opstår hos dem.
Med selvbetjeningskonceptet er det blevet muligt for golfbanernes kunder at tilgå et område af butikkerne, når de har lyst – også selvom personalet er gået hjem. De kan nemlig tilgå det særlige ubemandede område af butikken med deres mobiltelefon via en QR-kode og MitID ved indgangen. Herefter kan kunderne shoppe basale varer såsom golfbolde, handsker og lignende. Man scanner produkterne og betaler via en selvbetjeningskasse fra Amero, inden man forlader butikken og vender retur til golfbanen.
Selvbetjening er lig med nye muligheder
At omlægge allerede eksisterende salgssteder til butikker, hvor det nu også er muligt for kunderne at betjene sig selv, har ført til nye muligheder for Golfshoppen.com.
En reducering af personaleomkostninger har frigjort penge i budgettet og på samme tid resulteret i en stigning i omsætningen, da selvbetjeningskassen har muliggjort en udvidelse af butikkernes åbningstider. Hvor der førhen har været store udfordringer ved at finde personale – især i ydertimerne – har butikkerne ikke længere det samme behov for bemanding.
Med denne løsning er det ligeledes muligt at flytte fokus og arbejdstimer fra at stå i butikken hele dagen til at hjælpe kunderne på golfbanen.
Omlægningen til en hybridbutik sikrer også længere levetid for de enkelte små butikker. Man behøver nemlig ikke at have den helt store omsætning, for at butikken kan løbe rundt, når man sparer store dele i budgettet på personaleomkostningerne.
Golfshoppen.com oplever derudover mange kunder, som finder stor værdi i at have kontrol over egen købsoplevelse, og at kunne tilgå butikkerne når behovet opstår, frem for at skulle vente til personalet igen møder ind. Med mulighed for både at betale med betalingskort og MobilePay på telefonen, kan kunden også betale lige præcis som han/hun selv ønsker det.
En løsning tilpasset Golfshoppen.com’s behov
Det er altafgørende for Golfshoppen.com at have et system, som taler sammen på tværs af de forskellige fysiske og online platforme. Herunder er det især vigtigt med visning af lagre og salgstal på tværs af lokationerne, så man hurtigt kan danne et overblik over samlet antal varer på lager samt både individuelle og samlede salgstal på tværs af butikkerne.
I selvbetjeningskassens administrationsprogram, BackOffice, kan Golfshoppen.com styre produkter, kampagner og priser på tværs af de forskellige lokationer – og således administrere både lagre og butikker fra ét sted. BackOffice kan tilgås uanset tid og sted, og det er derfor let for Klaus og hans ansatte at have et fyldestgørende overblik.
I løsningen følger ligeledes en integration til Golfshoppen.com’s Magento 2 website, så det ikke blot er de fysiske salgssteder som kobles sammen, men de integreres også til hjemmesiden. Med integrationen sikrer Golfshoppen.com, at produkter og salg løbende overføres mellem kasseapparatet og webshop, da systemerne udveksler oplysninger om produkter, priser og varelager.
Ingen adgang for ubudne gæster
En butik med selvbetjeningsmuligheder og intet personale – det lyder næsten for godt til at være sandt. Især for dem, der har ekstra lange fingre. Men man kan have ro i maven, når man driver en ubemandet butik. Ameros samarbejdspartner Retail360 Box Solutions ApS sikrer nemlig en 360 graders løsning til ubemandede butiksløsninger, hvor sikkerheden i den grad er i top. Her er nemlig alt fra indgangssystemer, der sikrer kontrol over dem, der får adgang til butikkerne, til overvågning og alarmer. Derudover sikrer adgangskontrollen med ID-validering ved døren, at ingen kan tilgå butikken, uden at bekræfte deres identitet først.