160 kasser klar på mindre end 8 måneder
I starten af 2024 tikkede der en besked ind hos Amero. Den var fra Silvan, som stod over for at skulle udskifte alle kasserne i deres 45 butikker inden udgangen af året. 160 kasser med forskellige ønsker til nye funktioner udviklet særligt af Ameros udviklingsafdeling – alt sammen leveret og installeret på mindre end 8 måneder. Hos Amero tog vi opgaven ind, smøgede ærmerne op og kastede os ud i ‘projekt Silvan’.

POS med betydning for en sund drift
For Silvan var det vigtigt, at deres nye POS-løsning havde en intuitiv brugerflade og samtidig gav muligheden for at betjene kunder hurtigt og gnidningsfrit. På den måde ville det være nemt for Silvans mange medarbejdere at lære og blive fortrolige med systemet, som har en stor betydning for driften i deres hverdag. De gode kundeoplevelser og den gnidningsfrie drift i butikkerne er nemlig vigtige ingredienser i opskriften på en sund forretning for en stor organisation som Silvan.
Standardløsning med særlige funktioner
Med mange lokationer og en stor organisation fulgte også behovet for en løsning tilpasset særligt til Silvan. Derfor blev Ameros udviklingsteam sat i gang med at udvikle ekstra funktioner ud fra de ønsker, Silvan havde. Det betyder, at Silvan har udvidet deres POS-løsning og gennem den optimeret driften med de nye funktioner:
- Specialudviklet integration til Silvans ERP-løsning Aspect 4.
- Pengestyring af butikkernes fysiske kassebeholdning, hvor flytning af penge mellem kasser, pengeskabe og pengetransport kan registreres og skaber overblik for den enkelte butik samt kontrolmuligheder for intern revision.
- Unikt retursalg for at reducere tab i butikkerne. Med unikt retursalg kan den samme vare kun returneres én gang på tværs af alle 45 butikker. Her har vi desuden sørget for, at kunder nemt kan returnere på kvitteringer fra Silvans tidligere POS-system og på varer købt i Silvans webshop.
- Udvidelse af flere kundekort pr. kunde, så en erhvervskunde - eksempelvis en boligforening - kan have adskillige kundekort til at købe i butikkerne for, som alle er koblet op på samme kundekonto.
- Planlagte rapporter udsendes automatisk hver dag. Her kan virksomheden eksempelvis se, hvilke rabatter der er givet i butikken, og hvor mange varer der sælges på ‘diverse’-kategorien. Rapporterne kan også give et overblik over manuelle rabatter givet i butikken og hjælper på den måde med at identificere potentiel uhensigtsmæssig adfærd.
- Indlæsning af skaffesalg fra Aspect4. Som et byggemarked med mange varer er der jævnligt brug for at kunne skaffe specifikke varer hjem fra en leverandør, som virksomheden ikke kan have en stor mængde af i butikken. Det kaldes et skaffesalg, og det oprettes i Aspect4. Når det skal betales, kan POS-systemet hente ordren over i FlexPOS, hvor betalingen gennemføres og synkroniseres tilbage til Aspect4.
- Udsøgning af bon og kopibon. Siger en kunde nej til en bon, men ombestemmer sig, kan medarbejderen søge bon’en frem og lave en kopi af den til kunden. Samtidig gør funktionen det muligt at søge bon’er frem på tværs af butikker og tilbage i tid, hvis der er behov for at finde en bestemt transaktion.
En løsning gearet til fremtiden
De særligt udviklede funktioner har givet Silvan en fuldendt løsning, der både gør driften i forretningen lettere og har fokus på den udvikling, forretningen skal gennemgå de næste mange år. Med Ameros udviklingsteam i ryggen kan Silvan løbende tilpasse sig markedet og de nye behov, der uden tvivl opstår med en forretning i vækst. Det giver os mulighed for at kunne reagere på udviklingen og understøtte Silvan med nye, teknologiske løsninger løbende.
Smil på læben hos Silvan
I Silvans butikker kan kunder altså nu opleve betjening ved hjælp af en POS-løsning fra Amero. Smilet på læben hos såvel medarbejderne i butikkerne som hos organisationen er stort, for betjeningen af kunderne og den daglige drift i butikkerne har fået et gevaldigt løft med de nye kassesystemer:

Silvan
Silvan er en af Danmarks største gør-det-selv-kæder. Gennem 45 butikker fordelt over hele Danmark sælges byggematerialer, haveredskaber og produkter til hjemmet, når danskernes indre handyman eller -woman skal udleves.