Krav om digital bogføring
Det er snart på tide at vinke farvel til det håndskrevne regnskab og lukke ringbindet sammen. Der er nemlig kommet en ny bogføringslov fra Erhvervsstyrelsen, som kræver, at alle virksomheders bogføring skal foregå digitalt.
Den nye bogføringslov kommer til at betyde, at virksomheder fremover skal:
- Anvende et digitalt bogføringssystem, der er registreret i Erhvervsstyrelsen, eller som lever op til de samme krav
- Oplyse Erhvervsstyrelsen om, hvilket bogføringsprogram virksomheden anvender ved indsendelse af årsrapporten
- Sikkerhedskopiere og opbevare alt regnskabsdata i fem år i digitale bilag
Det er nemlig de centrale punkter i den nye bogføringslov. Så hvis du er vant til at opbevare alt dit regnskabsmateriale i ringbind på boghylden, skal du forberede dig på, at det fremover skal bogføres i et digitalt bogføringssystem.
På Erhvervsstyrelsens hjemmeside kan du læse mere om kravene til det digitale bogføringssystem.
Nyt krav til kassesystemets filformat: SAF-T
Nu bliver det lidt mere teknisk. Den nye bogføringslov kommer nemlig til at have indflydelse på, hvilket filformat der anvendes i bogføringssystemet. Det påkrævede filformat kaldes for SAF-T, hvilket står for “Standard Audit File – Tax”, og det bliver fremover et krav, at din virksomheds regnskabsprogram kan sende og modtage filer i dette format.
Påvirker den nye bogføringslov også din butik, café, attraktion eller servicevirksomhed?
Hvis din virksomhed to år i træk har en omsætning på over 300.000 kr. pr. år, inden 1. juli 2026, så gælder den nye bogføringslov for dig. Det samme gælder for alle virksomheder, der har pligt til at udarbejde en årsrapport efter årsregnskabsloven.
Der er dog forskel på, hvornår de forskellige typer af virksomheder skal begynde at bogføre digitalt.
Her kan du danne dig et overblik over de vigtigste datoer i forbindelse med den nye bogføringslov:
- 1/7/2024: Virksomheder i regnskabsklasse B, C og D, som fx aktieselskaber og anpartsselskaber, skal tidligst anvende et digitalt bogføringssystem på denne dato
- 1/1/2026: Virksomheder i regnskabsklasse A, som fx enkeltmandsvirksomheder og hobbyvirksomheder, skal tidligst anvende et digitalt bogføringssystem på denne dato
På e-conomic.dk’s hjemmeside kan du læse mere om, hvad de forskellige regnskabsklasser betyder, samt om din type af virksomhed er underlagt den nye bogføringslov.
Den nye bogføringslov gælder dog ikke, hvis du har en mindre virksomhed med personlig hæftelse, hvor omsætningen to år i træk ikke overstiger 300.000 kr. pr. år, inden 1. juli 2026.
Den nye bogføringslov medfører desuden, at Erhvervsstyrelsen nu kan udstede bøder fra 10.000 kr. og op til 1,5 mio. kr., afhængigt af virksomhedens omsætning samt hvor mangelfuld bogføring der er tale om. Ved de værste tilfælde af mangelfuld digital bogføring, vil virksomheder fremover kunne blive tvangslukkede.
Derfor er det altså en god idé allerede nu at forholde sig til – og forberede sig på – den digitale bogføringslov.
Udnyt de nye lovkrav til at digitalisere din forretning
Udover den nye digitale bogføringslov, træder en anden lov også i kraft 1. januar 2024.
Denne lov kræver at udvalgte brancher, med en omsætning på under 10 millioner kroner, anvender et digitalt kasseapparat. Det er altså en rigtig god idé at anvende et digitalt kassesystem, hvor du også har mulighed for at bogføringen kan foregå automatisk. Så sikrer du dig, at din virksomhed både lever op til kravene om digital bogføring, samt kravene til digital registrering af salg, hvis du hører til denne branche.
Læs mere om de nye krav til digitalisering af salg i udvalgte brancher her:
Undgå menneskelige tastefejl med automatisk bogføring
Selvom det kan lyde lidt uoverskueligt med en ny digital bogføringslov, så er der flere fordele at hente for dig som virksomhedsejer. For det første vil det blive meget nemmere at lagre vigtig salgsdata og føre et mere nøjagtigt regnskab, hvor du minimerer risikoen for at lave menneskelige tastefejl. Deruodver slipper du – eller din bogholder – for de tidskrævende processer ved det manuelle regnskab.
Få gratis rådgivning ifm. kobling mellem kasseapparat og økonomisystem
Du er også velkommen til at ringe på 77 34 34 80 eller skrive til salg@amero.dk, hvis du har brug for en snak.
Vores rådgivning er altid gratis.
*OBS: Opdaterede datoer findes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside her.