Skærpede krav til digitalisering af salg
Måske har du allerede hørt om det, måske har du ikke.
Fra januar 2024 kommer der en ny lov om kasseapparater for en lang række virksomheder i Danmark, hvilken sætter nye krav til digitalisering af salg. Det er en lov, der skal være med til at inddæmme sort arbejde i en række brancher.
På bloggen her kan du læse mere om, hvad den nye lov om kasseapparater går ud på, hvilke ting du skal være opmærksom på, hvem der bliver pålagt lovkravet og hvordan Amero kan hjælpe dig til at undgå bøder fra SKAT.
Hvad går SKATs lovkrav ud på?
Lovkravet går i alt sin enkelthed ud på, at en række virksomheder fordelt på fire forskellige brancher fra d. 1 januar 2024 bliver pålagt at have et digitalt salgsregisteringssystem. Det betyder, at omkring 12.500 virksomheder skal bruge digitale salgsregistreringssystemer.
Lovkravet kommer på baggrund af en analyse fra Skatteforvaltningen, som viser, at der i disse brancher er en højere andel af fejl relateret til registreringen af salg i forhold til andre brancher.
Nemmere at kontrollere virksomheders salg
Nemmere at kontrollere virksomheder
Formålet med lovkravet vil være, at de digitale kasseapparater, eller salgsregistreringssystemer om man vil, vil gøre det betydeligt lettere for Skatteforvaltningen at kontrollere virksomheder, hvor der er mistanke om, at der bliver arbejdet sort eller snydt med moms og skat.
Nuværende skatteminister, Morten Bødskov, udtaler i skatteministeriets artikel “Digitale salgsregistreringssystemer skal skærpe indsats mod sorte penge i detailbranchen” fra 2021:
Hvad er et digitalt salgsregistreringssystem?
Kært barn har mange navne, og det her er ikke en undtagelse.
Et digitalt salgsregisteringssystem er med andre ord et digitalt kasseapparat eller kassesystem, som overholder en række specifikke krav fremsat af regeringen.
I mange lande har man over de seneste 30 år indført kasseapparater, der er låst eller plomberet. Dette kaldes for Fiscale kasseapparater. Så for at gøre forvirringen endnu større, er det netop et af de fiscale kasseapparater, du skal gå efter, fordi stort set alle fiscale kasseapparater er mere eller mindre digitale.
Hvem omfatter den nye lov om kasseapparat?
Ifølge skatteministeriet er det nye lovkrav pålagt fire brancher, der opfylder en række specifikke krav om omsætning. De fire brancher er fordelt på følgende:
- Cafeer, værtshuse, diskoteker mv.
- Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
- Købmænd og døgnkiosker
- Restauranter.
I forhold til specifikke krav om omsætning, drejer det sig om virksomheder der har en årlig omsætning på mere end 50.000 kroner og mindre end 10 millioner kroner.
Nye lovkrav som gør sig gældende - nu
Selvom lovkravet først endegyldigt træder i kraft fra 2024, er det noget, du skal være opmærksom på allerede nu.
Indtil lovkravet om digitale kasseapparater træder i kraft, vil SKAT nemlig kontrollere virksomhederne som de har gjort hidtil. Fra den 1. juli 2021 er der trådt nye regler i kraft, hvor alle erhvervsdrivende i de berørte virksomheder som sanktion kan pålægges at benytte et digitalt kasseapparat. Det kan ske, hvis SKAT ved et kontrolbesøg opdager fejl i registrering af salg og kasseopgørelse. Det kan eksempelvis være utilstrækkelig registrerings af salg i virksomheden.
Herefter skal det digitale kasseapparat automatisk lagre oplysninger om salg hos den enkelte erhvervsdrivende. De lagrede oplysninger skal i forbindelse med efterfølgende kontrolbesøg udleveres digitalt til Skatteforvaltningen eller sendes digitalt umiddelbart efter besøget.
Find et kasseapparat, som lever op til kravene fra SKAT
Inden du begynder at købe et nyt digitalt kasseapparat, kan det være en fordel at skabe et overordnet overblik. Derfor er det en rigtig god ide at undersøge forskellige muligheder og have de specifikke krav med i baghovedet.
Her er en liste over ting, du bør være særligt opmærksom på i forhold til dit kasseapparat og SKATs nye krav om digital registrering af salg:
Overholder dit nuværende kasseapparat den nye lov?
Du skal være opmærksom på, om den løsning du finder overholder den danske lovgivning. Som du kunne læse i afsnittet omkring, hvad et digitalt salgsregistreringssystem er, skal det dit nye kasseapparat være låst eller plomberet, samtidig med at det digitale kassesystem skal kunne registrere alle transaktioner og salgsdata elektronisk. Spørg derfor leverandøren om deres kasseapparat lever op til kravene fra SKAT.
Slut med at skrive kvitteringer i hånden
Et af de krav, den nye lov stiller til kasseapparaterne er, at det skal kunne udskrive kvitteringer fra kasseapparatet. Det betyder, at det er slut med at skrive kvitteringer i hånden, og du skal derfor have en bonprinter tilkoblet dit kasseapparat. Hvis du er vant til at skrive kvitteringer i hånden, vil det også spare dig for den masse tid, hvis du får en bonprinter tilkoblet dit kasseapparat, der automatisk udskriver en bon, når du trykker på en enkelt knap.
Kan du udskrive fuld eller forenklet faktura?
En anden ting du skal være opmærksom på er, om dit nye kasseapparat udskrive en fuld eller en forenklet faktura.
Daglig ajourføring af bogføring og korrekt kasseafstemning
Det skal være nemt at kunne følge med i virksomhedens daglige salg, og derfor skal dit nye digitale kasseapparat også kunne føre daglig ajourføring af bogføring og korrekt kasseafstemning. Når du kigger på denne mulighed, er det en god ide at gøre det så nemt for dig selv som muligt gennem en integration fra kasseapparatet til dit økonomisyststem. På den måde bliver dagens salg automatisk overført fra kasseapparatet til kassekladden i dit økonomisystem.
Betaling med diverse betalingskort
Vi vil anbefale dig at have en betalingsløsning, som kan tage imod diverse betalingskort. Denne skal fremadrettet være integreret til kassesystemet. Overvej også gerne at tilbyde din kunder, at de kan betale med MobilePay, Apple Pay og Google Pay. Og så er det en fordel, hvis du kan modtage betaling, selvom dit internet forsvinder., og du dermed er offline.
Snak med en erfaren leverandør af digitale kasseapparater
Tag kontakt til en mulig leverandør af kassesystemer, som du finder troværdig og har tillid til. Undersøg derfor gerne flere forskellige leverandører og find den løsning, hvor du føler, at du vil få det bedste produkt og den bedste support.
Du er velkommen til at give os et kald på 77 34 34 80 – vores rådgivning er gratis.