Salget i detailhandlen: Fra analog til digital
Når du spejder ud over forbruger-landskabet, står detailhandlen ikke længere som en ensom høj på sletten som i de gode gamle dage. For i dag smelter den fysiske handel sammen med de digitale salgskanaler i en vidtvoksende skov af tilbud.
Nu kan dine potentielle kunder nemlig finde deres løsning lynhurtigt på diverse e-handelsplatforme i form af webshops, sociale medier, apps og hvad der ellers findes derude.
Dermed er kundernes købsmuligheder steget stejlt siden dengang torvets købmand sad på flæsket.
Det er derfor blevet tvingende nødvendigt for dig at integrere dine online og fysiske salgskanaler med din varebeholdning her i digitaliseringens tidsalder. Dels så du kan få et retvisende overblik over dit salg, men også så du kan fordele dine produkter på de respektive lokationer ift. efterspørgslen.
Det kræver en robust teknologisk infrastruktur.
Og hvis denne infrastruktur skal kunne dirigere salgstrafikken uden afkørsler fra kunderne, er nøglen til succes, at din POS arbejder hånd i hånd med et WMS, Warehouse Management System, som er en dedikeret lagerstyringsløsning.
Men er lagerstyring nu også så vigtig for dit salg, spørger du nok?
Udfordringerne i den moderne detailhandel
Uanset hvilken salgskanal den bliver skudt afsted fra, forventer kunderne, at du leverer varen, når de tropper op i din butik eller aflægger dig et digitalt visit.
Det er bare ikke altid helt ligetil at holde styr på administrationen af dit vareflow på flere salgskanaler samtidig. For uden effektiv og dedikeret lagerstyring, i form af et WMS, står særligt tre udfordringer og lurer på dig:
- At sørge for webshoppen og de fysiske butikker har tilstrækkeligt med varer tilgængelige:
Når dine salg strømmer ind fra flere kanaler, bliver du nødt til at have et pålideligt WMS, der kan give dig et direkte øjebliksbillede af dine lagerbeholdninger – uanset om du sidder på kontorstolen, står i butikken eller kører i din bil. Ellers når du simpelthen ikke at bestille nye varer hjem til kunderne, før det er for sent. - Risikoen for overfyldte lagre:
Omvendt vil et manglende overblik over dit varelager også sætte dig i farezonen for at bestille alt for meget hjem. Vi ser nemlig ofte, at frygten for at skuffe kunderne med tomme hylder gør, at der overkompenseres ved at købe for mange æg, der aldrig flyver fra reden igen. - En ustruktureret ordrebehandling:
Din ordrestyring skal danse meget tæt med dit varelager, hvis kunderne skal få den kundeservice, de forventer. For ligemeget hvor mange lagerlokationer og salgskanaler du har, tapper du fra samme mængde af tilgængelige varer, når du bipper en vare igennem kassesystemet eller registrerer et salg online. Og er der ikke ordentligt styr på, hvilke ordrer, der skal sendes til hvilke kunder, samt hvor mange varer, der indgår, vil du miste ordreoverblikket. Dermed risikerer du enten at mangle varer til ordrer eller at lave fejl i forsendelserne.
Men du kan altså hoppe over disse faldgruber og i stedet optimere din forretning, når du kombinerer dine salgskanaler med et WMS. Et dedikeret lagerstyringssystem vil nemlig sørge for at samle alle dine salg samt give dig et skarpt ordreoverblik.
Fordelene ved at koble dine salgskanaler og din ordrestyring til et WMS
En tæt forbindelse mellem din POS og lagerstyring er afgørende for at tackle de moderne udfordringer i detailhandlen og skabe en fantastisk kundeoplevelse. Ved at samle dine salgskanaler og ordrestyring på én platform opnår du nemlig betydelige fordele:
- Lagerovervågning i døgndrift:
Et WMS sikrer, at du altid har et nøjagtigt overblik over varebeholdningen i realtid. Det vil sige, at hver gang du køber, regulerer eller sælger dine varer, vil systemet automatisk justere din varebeholdning. Du kan tilmed inddele dit lager i flere hoved- og underlokationer, således at du altid har et indblik i, hvad der er til rådighed for dine fysiske butikker og online-shopperne. - Rapporter på indkøb og salg:
Sammen med realtidsovervågningen af dit varelager vil et WMS også give dig håndfast data på dine tidligere indkøb og salg gennem rapporter. Og når du både ved, hvad du har liggende i skrivende stund samt et historisk indblik i dit vareflow, vil din indkøbsstyring være langt bedre stillet. Du kan nemlig basere dine indkøb på de faktiske forhold i jernindustrien frem for gisninger og mavefornemmelser.Dermed hjælper et WMS dig med at undgå både tomme og overfyldte lagre, hvilket optimerer kundeoplevelsen og reducerer dine omkostninger på varelageret.
- Koordineret ordrehåndtering:
Når du integrerer et WMS med din POS og webshop, bliver din ordrehåndtering langt mere struktureret. Først og fremmest vil et WMS differentiere imellem salgsordrer fra din webshop(s), POS og manuelt oprettede ordrer, hvilket gør det nemmere at overskue dine forskellige salgskilder.Alle dine ordrer vil således løbe i en let strøm til ét fælles overblik, hvor du har dine kundeoplysninger og ordrenumre lige ved hånden. Det er afgørende for at sikre, at de varer, der er på lageret, korrekt matches med ordrerne. Og på den måde mindsker du antallet af fejl i dine salgsordrer og optimerer hele ordrehåndteringsprocessen, således at du opretholder en høj kundetilfredshed.
Så ved at koble dit salg til et WMS får du en robust digital infrastruktur, der gør det muligt for dig at jonglere alle de varer, der flyver ind og ud af dine fysiske og digitale skranker.
Og dermed undgår du, at din forretning vokser til i skoven af salgskanaler, når du gøder dit salg med solid lagerstyring.
Hør mere om, hvordan Rackbeats WMS kan samle dine salgskanaler
Hvis du gerne vil have det fulde overblik over varelageret, salget og ordrehåndteringen, har vi lavet en side om integrationen med vores partnere fra Rackbeat, som du kan dykke ned i med det samme.