Med øget betalingsberedskab og Nets’ nedbrud tilbage i juli 2025 er relevansen af offline betalinger steget markant. Nationalbanken satte i starten af oktober øget fokus på anbefalingerne til at kunne tage imod betalinger offline og med andre midler ved kriser og nedbrud. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at du ved, hvordan betalingen mellem din POS og din udbyder hænger sammen, og hvordan du kan sælge varer til dine kunder, selv når du ikke er online.
Måske har du hørt om det, men du har faktisk mulighed for at køre offline betalinger på din POS og din betalingsterminal under et nedbrud. Det afhænger selvfølgelig af, hvilken indløser du samarbejder med om korttransaktioner. Vi vil her gøre dig klogere på, hvordan det forholder sig, hvis den indløser er Nets (som er vores samarbejdspartner for de kunder, der vælger en indløsningsaftale gennem Amero). Vi ser på, hvad der egentlig sker, når din indløser oplever problemer, eller din internetforbindelse er nede. Og vi viser dig, hvordan du kører offline betalinger igennem på din betalingsterminal, hvis uheldet er ude.
Hvad er et nedbrud på betalingsterminaler?
Et nedbrud på din betalingsterminal sker af forskellige årsager. Det kan selvfølgelig ske, hvis terminalen er defekt eller oplever tekniske fejl. I så fald skal din udbyder hjælpe dig med at fikse dem. De nedbrud, vi gerne vil klæde dig på til, er dem, hvor internetforbindelsen i din butik forsvinder, eller din udbyder af betalingsløsningen oplever problemer med at gennemføre transaktioner på din betalingsterminal.
Kort sagt har din betalingsterminal brug for en internetforbindelse for at fungere efter hensigten. Den skal nemlig skabe forbindelse til de andre led i kæden, der aktiveres, når en kunde i din butik lægger kortet eller telefonen på terminalen for at betale. Her tjekker terminalen, om kortet har dækning (debitkort såsom Mastercards eller Visa debit) eller er omfattet af butikkens indløsningsaftale.
Helt nørdet og teknisk sker der det, at når en terminal kører en transaktion igennem, sendes den videre til et merchant center og en gateway. Herfra routes transaktionen igennem til din indløser, som igen sender den videre til banken. Det er banken, der udsteder kundens kort (Dankort, Visa, Mastercard osv.), og derfor skal det tjekkes hos kundens bank, om transaktionen kan gennemføres. Når alle de led har godkendt transaktionen, sendes de godkendelser tilbage til din terminal, og betalingen går igennem. Selvom det er mange led, en transaktion skal igennem, tager det ofte kun få sekunder. Derfor er det de færreste, der tænker over alle de led, der er involveret i en transaktion – og dermed alle de steder, udfordringer kan opstå.
Mister du internetforbindelsen i din butik, kan terminalen ikke køre betalinger på kort igennem, som den plejer. Her kan du forsøge at løse den udfordring direkte hos din internetleverandør, eller du kan tage imod betalinger kontant, via offline funktionen på din POS og betalingsterminal eller MobilePay. Er det derimod hos din indløser, nedbruddet sker, kan du ikke selv ‘fikse det’. Her kan du kun gå direkte til at gennemføre transaktioner offline og kontant.
Hvilke betalingsmetoder kan jeg tage imod ved nedbrud?
Uanset om det er internetforbindelsen i din butik, der uventet forsvinder, eller om det er din udbyder, der skaber problemer med kortbetalinger, har du samme muligheder:
Offline betalinger via terminal og POS
Har du din indløsningsaftale gennem Amero med Nets, kan du nemt slå over i offline betaling på dit kassesystem. Betalingsterminaler fra Nets er automatisk sat op til at kunne køre transaktioner igennem uden en forbindelse. Her bliver transaktionen gemt og lagret i terminalen, mens den er offline. Når terminalen igen går online, sendes transaktionen afsted til udbyder. Her vil det blive vurderet, om den kan godkendes. Som det er lige nu, kræver en offline betaling gennem Ameros kassesystem dog, at kunden betaler med et fysisk Dankort, hvor vedkommende kan aktivere chippen og taste sin pin. Kunden vil altså ikke kunne betale med et rent Visa eller Mastercard og kan heller ikke bruge sit kort i Wallet på telefonen (Apple Pay eller Google Pay) ved en offline betaling på terminalen fra Nets.
Når du skal gennemføre en betaling på kassesystemet, vælger du blot “Anden betalingstype”. Her har du mulighed for at vælge “Offline kort” og køre en offline betaling på Dankort igennem.


MobilePay
Nogle butikker kan også tage imod MobilePay under et nedbrud hos udbyder. Det afhænger af, om de har en løsning, hvor MobilePay er integreret med deres POS eller ej. Ved en integreret løsning er Mobile Pay forbundet med kassen og betalingsløsningen. Her scanner kunden en QR-kode, som integreres med kassen, hvor ekspedienten har aktiveret MobilePay som betalingsmetode. Via den forbindelse kan MobilePay hente det beløb, kunden skal betale, når den tilhørende QR-kode scannes. Det betyder, at hvis udbyderen af betalingsløsningen er nede, kan kunden ikke betale med integreret MobilePay.
Har butikken i stedet en ikke-integreret MobilePay MyShop-aftale, kan kunden godt betale med MobilePay. Det fungerer ved, at kunden selv indtaster beløbet og finder butikken via en 5-cifret kode, som vedkommende betaler til. Med MobilePay MyShop er betalingen altså hverken knyttet til POS’en eller betalingsterminalen, og derfor kan en kunde gennemføre en betaling med denne løsning ved et nedbrud hos udbyder.
Kontant og bankoverførsel
Der er selvfølgelig også den mulighed, at dine kunder kan bruge en god gammel kending, der hverken kræver internetforbindelse eller sikker drift hos din udbyder af online betalinger: Kontanter. Selvom der i dag er et øget fokus på at have kontanter som en del af nødberedskabet, er kontanter stadig noget, de færreste forbrugere går rundt med i pungen. Derfor er det godt at kende mulighederne for offline betaling og samtidig kunne tilbyde betaling med kontanter. Det ene udelukker ikke det andet.
Har du en mindre butik, kan du også overveje, om du skal tilbyde dine kunder en bankoverførsel, hvis uheldet er ude. Her kan du få oprettet en mulighed, der hedder “Bank” på din POS, som registrerer en betaling via kontooverførsel. Selvom det er mere tidskrævende, vil din kunde her lave en overførsel via bankens registrerings- og kontonummer for din konto. Den tjekker du, ligesom når din kunde viser dig, at en betaling gennem MobilePay MyShop er gået igennem.
Fremtiden for betalingsløsninger
Sommerens nedbrud hos Nets og nu Nationalbankens skærpede fokus på betalingsberedskab for erhvervsdrivende har fået mange butiksejere til i højere grad at fokusere på, hvordan de kan sikre sig bedre mod netop det for at undgå tabt omsætning i butikken. Flere kigger da også netop nu mod løsninger, der inkluderer flere typer af betalingskort i muligheden for offline betaling. Det nyeste på markedet lige nu er deferred authorization.
Deferred authorization er den samme proces, som flyselskaber bruger til at gennemføre betalinger i et fly. Godkendelsen af betalingen efterlignes lokalt på betalingsterminalen. Når butikken godkender betalingen, gemmes transaktionen, og herefter bliver den automatisk sendt til godkendelse hos udbyderen, når forbindelsen er tilbage. Nu tænker du nok, at det er det samme som offline betaling. Det er det sådan set også. Deferred authorization er dog skridtet videre i forhold til de betalingskort, du som butiksejer kan tage imod. Her vil du nemlig også kunne tage imod Visa, Mastercard og kort fra Wallet på telefonen – det kræver bare en aftale med din indløser om at kunne netop det. Samtidig vil du lave en aftale med din indløser om, hvor mange transaktioner og hvor høj en beløbsgrænse, du skal kunne tage imod med deferred authorization. Det har din indløser sikkert nogle anbefalinger til, og derudover er det op til dig, hvor risikovillig du er i forhold til at få dine penge senere.
Hos Amero overvejer vi mulighederne for at kunne tilbyde vores kunder betaling med deferred authorization, da det kræver udvikling af forbindelsen mellem POS og betalingsterminal. Indtil da kan du blive klogere på mulighederne i vores webinar “Sådan ruster du butikken til nedbrud og nye teknologier”, som du kan se live d. 30. oktober kl. 14 eller streame, når du har tid efterfølgende. Du er som altid meget velkommen til at kontakte os på 77 34 34 80 eller support@amero.dk, hvis du har spørgsmål.