Hvordan lykkes man med at udvikle et nyt selvbetjeningssystem og en ny betalingsintegration, samtidig med at man skal levere nye kassesystemer til 8 campusser på forskellige lokationer? Læs mere om Ameros løsning her.

VIA University College (VIA) er en af Danmarks største professionshøjskoler, da de har hele 8 campusser fordelt i 7 campusbyer i Region Midtjylland. Her tilbyder de 35 forskellige, mellemlange videregående uddannelser – herunder alt fra ingeniører og designere til sygeplejersker og lærere. Derfor tæller skolen også over 18.500 studerende om året, og har visioner om at skabe et ”aftryk på verden”, ved at skabe fremtidens uddannelser.

VIA var på udkig efter et nyt system, der skulle leveres til alle deres lokationer, både i deres kantine og butikkerne. VIA opsatte derfor et stort udbud på dette, som Amero vandt. Vi havde en solid og gennemført løsning til både deres kantiner og butikker, og det stod derfor hurtigt klart, at Amero var den bedste løsning for VIA.

En todelt løsning

VIA havde brug for et gennemtestet system, som virkede i alle deres kantiner og butikker. Da Amero er leverandør af kassesoftwaren FlexPOS og i dag har over +2000 kassesystemer, samt flere års erfaring med at levere kassesystemer i hele Danmark, var VIA’s mavefornemmelse omkring Amero derfor god.

VIA skulle have en løsning, som ville kunne fungere i både kantinerne, men også i deres butikker, hvor elever kan købe bøger og andet, de skal bruge til deres studie. Det vil sige, at det omfattede en kantineløsning og en butiksløsning, som hver især havde specifikke krav og behov.

kantine kassesystem amero
VIA Herning kassesystem

Ny betalingsintegration til VIA butikkerne

For butikkerne var det vigtigt at gøre en forskel i medarbejdernes hverdag og lette arbejdsgangen for dem, samt gøre det nemt for de studerende at betale i butikkerne. Derfor var det især vigtigt at få en integration til deres Sagio-boks.

Når man er studerende på VIA, får man tildelt et Sagio-kort, som er et kort, hvorpå man kan optanke penge og bruge i butikkerne og kantinerne, præcis som en almindelig betalingsterminal. Det minder meget om det almindelige plastikgavekort, som man kender fra detailhandlen.

Men her skulle der laves en integration til en ny betalingsterminal, således at butikkerne kunne tømme og optanke de studerendes kort direkte fra kassen, og selve Sagio-boksen skulle også snakke sammen med kassesystemet. Det har gjort en forskel i medarbejderens hverdag, da processen fungerer bedre end deres tidligere system og har lettet arbejdsgangen for dem.

boghandler amero kassesystem
brugervenligt kassesystem amero
scanne vare boghandel amero
sagio betaling VIA amero

Butikkerne efterspurgte en ny funktion til deres kassesystem, hvor man har mulighed for at lave differentierede rabatter baseret på kundegrupper, og som i dag kaldes ”Kundegruppe Rabatter”. På den måde kan du f.eks. lave en kundegruppe, som hedder ”Personale”, og bestemme, at de får en bestemt rabat på bestemte varer. Selvom dette blev udviklet specielt til VIA, er det selvfølgelig noget alle vores kunder nu har mulighed for at tilkøbe til deres kassesystem.

Smart og nem selvbetjening til VIA kantinerne

I VIA’s kantiner har man fået lavet en specialløsning til kassesystemet, nemlig en smart selvbetjening. Det betyder, at eleverne kan veje deres mad og betale for den, uden at blive betjent af kantinepersonalet. Her trykker de deres valg ind på en touchskærm og betaler derefter for deres mad. Denne løsning var vigtig for VIA, da det kunne spare dem en masse tid i hverdagen, så de kunne bruge deres tid på andre ting.

”Jeg tror, vi sparer en hel medarbejder på ikke at gå ud til kassen i tide og utide for at betjene kassen. Det tager jo også tid, at blive afbrudt i sit arbejde hele tiden, så det er en super løsning, at eleverne selv kan betale for deres kaffe, slik og andre småting.” – Anette Jensen, Kantineansvarlig hos VIA i Holstebro.

nem betaling amero kassesystem
selvbetjening amero kassesystem
VIA university college dankort amero

Det er et super intuitivt system, da mange af VIA’s medarbejdere har oplevet, at eleverne i kantinen har meget nemt ved at bruge det, uden at spørge kantinepersonalet om hjælp.

”I Aarhus C havde vi ikke engang givet personalet instruksen til selvbetjeningskasserne, inden eleverne var i gang med at bruge det. Så man må sige, at det er intuitivt!” – Camilla Carlsson, projektleder, Amero.

Løsningen fungerede faktisk så godt, at den nu tilbydes til både nuværende og fremtidige kunder hos Amero, som kunne have brug for en smart selvbetjeningsløsning.

Service på 10 sekunder

En af de ting, som vi hos Amero er meget stolte af, er vores support. Her har vi en garanti på, at vi svarer indenfor 10 sekunder på telefonen, og oftest kan løse almindelige support problemer med det samme. Så da VIA havde et behov for, at deres samarbejdspartner kunne svare dem indenfor 4 timer og løse problemer indenfor 7 timer, var vi allerede på forkant.

”Ameros support er god, for der kan være nogle konsekvenser, hvis man ikke får løst problemet i løbet af dagen, og så kan det være at kassen ikke stemmer de næste to dage. Derfor er det rart, at man kan få løst problemet her og nu.” Gitte Sandberg, Boghandler, Facility Management, VIA.

Netop derfor var supporten vigtig for VIA, og hos Amero har vi altid som vores førsteprioritet at hjælpe kunden så hurtigt som muligt, uanset hvilken kunde det er. Vi ved, hvor afhængige de kan være af, at systemet virker igen samme dag.

VIA kassesystem amero
VIA selvbetjening amero
kasse skærm via amero
VIA betalingsterminal amero

Samarbejdet er det vigtigste

Udover en masse hårdt benarbejde, har det vigtigste ord i hele processen været samarbejde. Både samarbejdet med VIA, men også samarbejdet med FlexPOS, som er Amero’s softwareleverandør.

Da projektet med VIA krævede installationer på mange kasser og på flere lokationer, var det et stort projekt og det første offentlige udbud Amero har deltaget i og vundet. Selv inden udbuddet blev vundet, havde vi et tæt samarbejde med FlexPOS, som var en stor del af at det lykkedes.

”Uden et solidt samarbejde mellem Amero, VIA og FlexPOS, så ville det være svært at komme i mål med projektet. Det har været det hele værd, da vi er en masse erfaring rigere og allervigtigst en glad kunde!” – Kasper Smith, direktør hos Amero.

Efterfølgende har samarbejdet med VIA også været utroligt vigtigt, for at alle ønsker, behov og forbedringer skulle lykkes! Derfor siger VIA også sådan her, om lige netop det:

”Det er et fantastisk samarbejde og vi er imponeret over systemet, det kører bare rigtig fint!” – Gitte Sandberg, Boghandler, Facility Management, VIA.