Hvordan lykkes man med at udvikle et nyt selvbetjeningssystem og en ny betalingsintegration, samtidig med at man skal levere nye kassesystemer til 8 campusser på forskellige lokationer? Ja det lyder som lidt af en mundfuld, men vi kan nu godt afsløre at historien ender lykkeligt – Du kan få hele historien lige her.

Men lad os lige starte fra starten af. VIA University College er en af Danmarks største professionshøjskoler, her mest omtalt som VIA, da de har hele 8 campusser i 7 campus byer i Region Midtjylland. Her tilbyder de 35 forskellige mellemlange videregående uddannelser – det kan være alt lige fra ingeniører og designere, til sygeplejersker og lærere. Derfor tæller skolen også over 18.500 studerende om året og har visioner om at skabe et ”aftryk på verden”, ved at skabe fremtidens uddannelser!

VIA søgte et nyt system, hvor der skulle leveres til alle deres lokationer, både i deres kantine og butikkerne, og opsatte derfor et stort udbud på dette – Et udbud Amero vandt! Vi havde en solid og gennemført løsning til både deres kantiner og butikker, og det stod derfor hurtigt klart, at Amero var den bedste løsning for VIA.

En todelt løsning

VIA havde brug for et gennemtestet system, som virkede i alle deres kantiner og butikker. Her kunne vi som erfaren virksomhed levere en masse tryghed, da Amero er leverandør af kassesoftwaren FlexPOS, som er brugt i over 1400 butikker, samt at vi har over 8 års erfaring med at levere kassesystemer i hele Danmark.

VIA skulle have en løsning, som kunne fungere i både kantinerne, men også i deres butikker, hvor elever kan købe bøger og andet de skal bruge til deres studie. Dvs. at det omfattede en kantineløsning og en butiksløsning, som hver især havde specifikke krav og behov.

Ny betalingsintegration til VIA Butikkerne

For butikkerne var det vigtigt at gøre en forskel i medarbejdernes hverdag og lette arbejdsgangen for dem, og gøre det nemt for de studerende at betale i butikkerne. Derfor var det især vigtigt at få en integration til deres Sagio-boks.

Når man er studerende på VIA, får man tildelt et Sagio-kort, som er et kort hvorpå man kan optanke penge og bruge i butikkerne og kantinerne, præcis som en almindelig betalingsterminal. Det minder meget om det almindelige plastikgavekort, som man kender fra detailhandlen.

Men her skulle der laves en integration til en ny betalingsterminal, således at butikkerne kunne tømme og optanke de studerendes kort direkte fra kassen, og selve Sagio-boksen skulle også snakke sammen med kassesystemet. Det har gjort en forskel i medarbejderens hverdag, da processen fungerer bedre end deres tidligere system og har lettet arbejdsgangen for dem.

Butikkerne efterspurgte en ny funktion til deres kassesystem, hvor man har mulighed for at lave differentierede rabatter baseret på kundegrupper, og som i dag kaldes ”Kundegruppe Rabatter”. På den måde kan du f.eks. lave en kundegruppe som hedder ”Personale” og bestemme, at de får en bestemt rabat på bestemte varer. Selvom dette blev udviklet specielt til VIA, er det selvfølgelig noget alle vores kunder nu har mulighed for at tilkøbe til deres kassesystem.

Smart og nem selvbetjening til VIA Kantinerne

I VIA’s kantiner har man fået lavet en specialløsning til kassesystemet, nemlig en smart selvbetjening. Det betyder at eleverne kan veje deres mad og betale for den, uden at blive betjent af kantinepersonalet. Her trykker de deres valg ind på en touchskærm og derefter betaler for deres mad. Denne løsning var vigtig for VIA, da det kunne spare dem en masse tid i hverdagen, så de kunne bruge deres tid på andre ting.

”Jeg tror, vi sparer en hel medarbejder på ikke at gå ud til kassen i tide og utide for at betjene kassen. Det tager jo også tid, at blive afbrudt i sit arbejde hele tiden, så det er en super løsning, at eleverne selv kan betale for deres kaffe, slik og andre småting.” – Anette Jensen, Kantineansvarlig hos VIA i Holstebro.

Det er et super intuitivt system, da mange af VIA’s medarbejdere har oplevet, at eleverne i kantinen har meget nemt ved at bruge det, uden at spørge kantinepersonalet om hjælp!

”I Aarhus C havde vi ikke engang givet personalet instruksen til selvbetjeningskasserne, inden eleverne var i gang med at bruge det. Så man må sige, at det er intuitivt!” – Camilla Carlsson, projektleder, Amero.

Løsningen fungerede faktisk så godt, at den nu tilbydes til både nuværende og fremtidige kunder hos Amero, som kunne have brug for en smart selvbetjeningsløsning.

Service på 10 sekunder

En af de ting, som vi hos Amero er meget stolte af, er vores support. Her har vi en garanti på, at vi svarer indenfor 10 sekunder på telefonen og oftest kan løse almindelige support problemer med det samme. Så da VIA havde behov for at deres samarbejdspartner kunne svare dem indenfor 4 timer og løse problemer indenfor 7 timer, var vi allerede her foran.

”Ameros support er god, for der kan være nogle konsekvenser, hvis man ikke får løst problemet i løbet af dagen, og så kan det være at kassen ikke stemmer de næste to dage. Derfor er det rart, at man kan få løst problemet her og nu.” Gitte Sandberg, Boghandler, Facility Management, VIA.

Netop derfor var supporten vigtig for VIA og hos Amero har vi det altid som vores førsteprioritet, at hjælpe kunden så hurtigt som muligt, uanset hvilken kunde det er. Vi ved, hvor afhængige de kan være af, at systemet virker igen samme dag.

Samarbejdet er det vigtigste

Nå men, vi lovede dig en lykkelig slutning og den kommer her. Udover en masse hårdt benarbejde, har det vigtigste ord i hele processen været samarbejde. Både samarbejdet med VIA, men også samarbejdet med FlexPOS, som er Amero’s softwareleverandør.

Da projektet med VIA krævede installationer på mange kasser og på flere lokationer, var det et stort projekt og det første offentlige udbud Amero har deltaget i og vundet. Selv inden udbuddet blev vundet, havde vi et tæt samarbejde med FlexPOS, som var en stor del af at det lykkedes.

”Uden et solidt samarbejde mellem Amero, VIA og FlexPOS, så ville det være svært at komme i mål med projektet. Det har været det hele værd, da vi er en masse erfaring rigere og allervigtigst en glad kunde!” – Kasper Smith, direktør hos Amero.

Efterfølgende har samarbejdet med VIA også været utroligt vigtigt, for at alle ønsker, behov og forbedringer skulle lykkes! Derfor siger VIA også sådan her, om lige netop det:

”Det er et fantastisk samarbejde og vi er imponeret over systemet, det kører bare rigtig fint!” – Gitte Sandberg, Boghandler, Facility Management, VIA.