I den sjællandske by Farum slog Medicin & Sundhed i starten af juni dørene op for det nye koncept: en ubemandet helsekostforretning, som kan tilgås alle døgnets timer. Her er det muligt at shoppe alt fra kosttilskud til hudpleje og at afhente receptpligtig medicin og håndkøbsmedicin i en afhentningsautomat – lige når kunderne har mest brug for det.
Udvalget er dog ikke helt nyt for Farums befolkning: før den ubemandede butik husede lokalerne nemlig et helt almindeligt apotek. Levetiden for apoteket var dog kort, for omkostningerne var for store.
Selvbetjening baner vej for nyt, ubemandet apotekskoncept
Vural Kocak, ejer og farmaceut hos Medicin & Sundhed, udtænkte derfor et nyt koncept: en ubemandet butik med et udvalg af sundhedsprodukter, som i et tæt samarbejde med Farum Apotek tilbyder borgerne muligheden for at afhente deres receptpligtige medicin og håndkøbsmedicin i den ubemandede butik.
Missionen var ganske klar: den ubemandede butik skulle give borgerne adgang til et bredt udvalg af produkter, uanset hvornår behovet skulle opstå. Det skulle ligeledes være en mulighed for kunder at bruge den ubemandede butik, hvis de foretrak at handle i ro og fred, samt være tilgængelig for de kunder, der ønsker diskretion ved køb af sundhedsprodukter. Sidst men ikke mindst skulle det være muligt for kunderne selv at tilgå butikken – samt at betjene sig selv.
Nemt, nemmere, mobilt
Kravene til det ubemandede butikskoncept var ikke uoverskuelige at indfri. Selvbetjening behøver nemlig ikke at være lig med raketvidenskab – og slet ikke med en selvbetjeningsløsning fra Retail360 Box Solutions og Amero. Adgangssystemet fra Retail360 samt selvbetjeningskassen fra Amero er nemlig yderst brugervenligt og intuitivt at navigere i. Det eneste, borgerne i Farum behøver for at handle i butikken, er deres mobiltelefon.
For at få adgang til butikken skal kunderne scanne en QR-kode med mobiltelefonen, som viser videre til en side, hvor MitID-login er påkrævet. Efter indtastning af MitID kan døren åbnes, og der er fri adgang til at shoppe kosttilskud og hudpleje m.m. i den ubemandede butik.
Også betalingen på selvbetjeningskassen kan håndteres fra mobiltelefonen, da Medicin & Sundhed har integreret MobilePay som betalingsløsning. Det er derudover også muligt at betale med et almindeligt betalingskort – og kunderne kan således få lov til at betale, lige som de ønsker det.
Som en webshop: bare uden leveringstid
Såfremt kunderne skal afhente receptpligtig medicin, er det ligeledes mobiltelefonen, der skal i brug.
Kunderne kan via Farum Apoteks hjemmeside bestille sine varer til afhentning i en afhentingsautomat hos Medicin & Sundhed, og får dernæst en SMS tilsendt, når varen er klar til afhentning. I denne SMS fremgår en kode, som skal bruges for at få adgang til medicinen. Såfremt der bestilles inden kl. 13, kan ordren afhentes efter kl. 16 samme dag.
For at sikre at borgerne i Farum får udleveret den korrekte medicin, har Farum Apotek installeret en afhentningautomat, som i alt kan rumme 160 forskellige bestillinger. Når kunden indtaster afhentningskoden, der er tilsendt via SMS, udleveres den bestilling, som er knyttet til afhentningskoden.
Med dette koncept sammensmeltes konceptet om en webshop samt en fysisk butik. Kunderne kan handle, når de har lyst – og ligeledes få produkterne, når de har lyst.
Selvbetjening sikrer overskud i budgettet
Selvom konceptet er helt nyt, har butikken allerede haft så stor succes, at Vural Kocak vurderer det meget sandsynligt, at omkostningerne tjenes ind allerede i løbet af butikkens første års levetid. Det er nemlig blevet muligt at skære ind til benet, hvad angår lønkroner til personale i budgettet.
Ud over de daglige besøg fra kunderne i Farum, er der nemlig ikke meget personale, som har sin daglige gang i butikken. Ud over de ugentlige rengøringer og en ugentlig opfyldning af varer, fylder Farum Apotek én gang dagligt afhentningsautomaten op med den bestilte medicin. Derudover styrer butikken sig selv – endda så fint, at Vural Kocak kunne holde tre ugers rolig ferie efter åbningsdagene.
Ud over en kraftig reducering i lønkroner, kan der også spores en økonomisk fordel i at lade kunderne handle, når det passer dem.
Medicin & Sundheds ubemandede butikskoncept med selvbetjeningskassen har således allerede været en så stor succes, at Vural Kocak undersøger muligheden for at udvide konceptet til København.
Systemer, der snakker sammen
For Medicin & Sundhed var det vigtigt at finde et kassesystem, som både kunne integrere til virksomhedens grossist Nomeco, men også til økonomisystemet e-conomic.
Med en integration til grossisten minimeres de manuelle opgaver, som forretningen har i forbindelse med varemodtagelse og varehåndtering. Der sparer derfor Medicin & Sundhed for en masse tid, som er muligt at bruge på andre opgaver i den ubemandede butik. Derfor har Amero udviklet en integration mellem FlexPOS kassesystemet og Nomeco, så de to systemer snakker sammen, og data udveksles automatisk mellem de to systemer.
Af samme årsag er e-conomic integreret til kassesystemet, så forretningens bogføring automatiseres, tid spares og manuelle tastefejl minimeres. Integrationerne frigiver kræfter og sikrer nemt et fyldestgørende overblik for forretning.
Med automatiske hyldeforkanter fra Delfi, er det ikke kun forretningen, som nemt kan danne sig et overblik, men også kunderne, som handler i den ubemandede butik. Med hyldeforkanterne får kunderne adgang til prisinformationer om varerne, og display opdateres løbende, når der foretages ændringer i systemet.