Du har nok allerede prøvet en selvbetjeningskasse i nogle af de store varehuse rundt omkring i Danmark eller ude i verden, når du har været på farten. Det kan også være du har prøvet kræfter med at bestille mad på en selvbetjeningskasse.
Men hvad er fordelene ved at tænke et self-service eller scan selv (kært baren har mange navne) kassesystem ind i din forretningsstrategi?
Selvbetjening er til mange brancher
Du behøver ikke være et stort varehus eller en restaurantkæde for at benytte dig af en selvbetjeningsløsning. At tilbyde selvbetjening via et self-service kasseapparat kan give værdi i mange forskellige brancher og butikker – store som små.
Vi har kunder i flere brancher, som tilbyder selvbetjening. Det er både kiosker, apoteker, hoteller, bland-selv slikbutikker og take-away restauranter. The sky is the limit.
Hvad er en selvbetjeningsløsning fra Amero?
Et kasseapparat fra Amero med selvbetjening er nem og enkel for jeres kunder at bruge. Det eneste jeres kunder skal gøre er at trykke på skærmen og scanne deres vare ved stregkodescannere. Når alle varer er scannet, trykker kunden på ‘Betal’ og vælger den betalingsløsning, de gerne vil benytte sig af.
Kunderne kan også trykke på de varer, de ønsker at købe, på selve skærmen. Dette kan være nødvendigt i en situation, hvor det kan være svært for scanneren at scanne en stregkode, som eksempelvis er gået i stykker.
På en selvbetjeningskasse har du mulighed for at betale med betalingskort eller MobilePay. Nemt og sikkert.
Se i videoen her, hvordan selvbetjeningsløsningen fungerer i praksis.
Fordele og ulemper ved selvbetjening
Der er selvfølgelig både fordele og ulemper ved at have en selvbetjeningsløsning. Vi har her forsøgt at samle begge perspektiver på brugen af selvbetjeningskasser.
Effektiv shopping og mindre kø
En af de helt store fordele ved at have en selvbetjeningskasse er, at I skaber en hurtig og effektiv shoppingoplevelse for kunderne. Det er nemt og enkelt at komme igennem en selvbetjeningskasse, og det kan mindske kø betydeligt.
Mindre social interaktion
Dette punkt deler vandene, da det for nogle er en kæmpe fordel, mens andre ser det som en ulempe. Det kan for nogle være en kæmpe fordel ikke at skulle bekymre sig om interaktion med medarbejdere i en butik. Andre sætter stor pris på at kunne interagere med og spørge en ansat om hjælp, og derfor ser selvbetjeningskasse som en ulempe. For at imødekomme begge kundetyper, kan en løsning med én bemandet kasse og én selvbetjeningskasse være en mulighed. Tag en snak med dine kunder for at vurdere, om self-scan kan være en løsning i din butik.
Selvbetjening kan føre til mersalg
Man skal ikke underkende det psykologiske aspekt i, at implementering af et selvbetjenings-kasseapparat kan føre til mersalg. Det hurtigt og nemt, men endnu bedre; kunden skal ikke vise sine varer til nogen. Kunden vil altså føle sig mere komfortabel ved at købe mere.
Udvid åbningstider med selvbetjening
Med en selvbetjeningsløsning har I mulighed for at have en ubemandet forretning med udvidet åbningstid. Det betyder, at jeres kunder kan besøge forretningen uden for den normale åbningstid og derfor ikke behøver at tænke på, om de kan nå at besøge jer inden for åbningstiderne. Det er god kundeservice.
Vi samarbejder med Retail360 Box Solutions om ubemandede butiksløsninger.
Medarbejdere kan fokusere på andre ting
Når I får implementeret en selvbetjeningsløsning i jeres forretning, vil der automatisk blive frigivet arbejdskraft, der kan bruges andre steder, hvilket kan være med til at skabe værdi for både kunder og medarbejdere. Med scan-selv i forretningen, har i mulighed for at forbedre kundeoplevelsen på gulvet ved at være mere tilstede. Det vil også frigive tid til mere effektiv lagerstyring.