Fra slutningen af oktober og året ud arbejder butikker landet over på højtryk – dette i takt med at playlisten i de fleste butikker ændres til jule-jingle og gavepapiret skiftes ud. Det er dog ikke kun julehandlen, som for alvor får danskerne til at svinge dankortet – også Black Friday melder sin ankomst den sidste fredag i november, og sætter for alvor forretningerne på prøve, når købsglade danskere danner lange køer i forretningerne for at få fingrene i de bedste tilbud.
Vi har samlet vores bedste tips til, hvordan du bliver klar til Black Friday og julehandlen, og hvordan du som forretning kan øge dit mersalg og sikre en god kundeoplevelse for de besøgende i forretningen.
Hvordan kan du forberede din forretning?
Oktober, november og december er de største salgsmåneder på året, og derfor må du være godt forberedt, når din forretning går denne tid i møde. Men hvordan forbereder man sig egentligt bedst?
Her kommer vores bud på ting, du bør være særligt opmærksom på, når du skal ruste din forretning til både Black Friday og julehandlen:
Hav styr på dine varer
Sørg som det første for, at forretningen står knivskarpt. Sikr dig, at lageret stemmer, og at du har de rigtige varer hjemme. På denne måde undgår du at sælge varer, du ikke har hjemme, og kunderne forbliver tilfredse. I tider med udfordrende udbudsmarkeder kan det være en stor fordel i god tid at danne et godt overblik over, hvad du med sandsynlighed vil sælge meget af, så du kan sørge for, at du har nok af de attraktive varer på lager.
En ekstra kasse i forretningen
Overvej, om det ville give mening for din forretning at installere en ekstra kasse. En af de helt store fordele ved en ekstra kasse i forretningen, er den øgede kapacitet til at sælge varer, som i sidste ende kan føre til et øget salg. Udover muligheden for mersalg har du også mulighed for at øge kundetilfredsheden hos dine kunder grundet kortere kø, og mere tid til den enkelte kunde ved kassen. Med kortere kø kan du også lokke flere kunder til forretningen, da kortere kø er attraktivt for kunderne og får dem til at vælge lige netop din forretning.
Planlæg dine tilbud til kunderne
At være på forkant er altid en fordel: og tidlig planlægning af dine tilbud er ingen undtagelse i denne sammenhæng. Når du planlægger dine tilbud på forhånd, har du mulighed for at melde ud til dine kunder i god tid, og du sikrer dig, at der kommer kunder i forretningen. Derudover kan det være en fordel at brede tilbud ud over flere dage, at du laver tilbud på timebasis eller tilbyder “Ja tak-kampagner” på dine sociale medier.
Hvis kunderne henter varerne i din forretning, er der ligeledes mulighed for at de også køber andet. På denne måde føler dine kunder at der er gevinster ved at handle i din forretning – og du får mersalg i forretningen.
Sådan kan du brede budskabet
En god markedsføring af din forretning på dine sociale medie-kanaler kan have en særdeles positiv indflydelse på din omsætning. Markedsføring kommer i mange forskellige grader og former, og derfor er der flere måder, du kan gøre det på.
Det vigtigste, du bør overveje, er at gøre brug af omnichannel marketing forud for Black Friday. Det vil sige, at du reklamerer med dine tilbud gennem flere forskellige kanaler. Det kan blandt andet være på sociale medier, din webshop eller e-mail til dine kunder. Med omnichannel har du mulighed for at give dine kunder en god kundeservice i både din fysiske forretning og online.
En anden ting, der hænger sammen med omnichannel, er muligheden for at anvende kundeklub. Med en kundeklub har du mulighed for at sende tilbud ud specifikt til dine medlemmer på sms eller e-mail.
Hav din webshop klar
Der vil fortsat være mange, der vælger at handle online, og derfor kan det være en god ide at have din webshop opdateret, så du sikrer den bedste kundeoplevelse både i din fysiske forretning og online.
Hvis du gerne vil have din webshop opdateret på bedst mulig vis, kan det være en god ide at overveje en webshop integration. Så er du sikret at lageret stemmer, produktinformationer er opdateret og at du ikke sælger varer, du ikke har hjemme.
Har du ikke en webshop i dag, kan det virke som et stort projekt at kaste sig ud i. Men du kan faktisk starte et simpelt sted, og vi hjælper dig gerne på vej via nogle af vores dygtige samarbejdspartnere, der kan hjælpe dig med at få din webshop op at stå. Der kan være en stor meromsætning for dig at hente i en webshop.
Vores tips til Black Friday og julehandel
Kort og godt – det er disse fem hurtige tips, vi anbefaler dig med butik at have in mente, når vi nærmer os Black Friday og julehandlen:
- Det kan være en god ide at have godt styr på forretningen på forhånd, så lageret stemmer, og du ved, at du har en tilstrækkelig mængde af de attraktive varer på lager.
- Få en ekstra kasse i forretningen. Det er hurtigt tjent hjem, og det øger salget og kundetilfredsheden.
- Start en webshop, hvis du ikke allerede har en. Det er nemmere, end du tror. Dertil kan du overveje en webshop integration med automatisk synkronisering af produkter og lagerstatus, så du mindsker det administrative arbejde.
- Planlæg dine tilbud på forhånd, så du kan planlægge din markedsføring og flere kunder i din forretning.
- Spred budskabet om Black Friday tilbud og julehandel i din forretning og via dine forskellige kanaler så du gør det nemt for kunderne at finde frem til lige netop dig.
Hos Amero vil vi gerne hjælpe dig med at ruste din forretning, inden de helt store shopping-dage melder sin ankomst. Ring til os på 77 34 34 80 og hør hvordan. Vi rådgiver altid gerne, så du kan finde frem til den bedste løsning for din forretning – og vores rådgivning er altid gratis.