Ingen lagerstyring er lig med skuffede kunder og blødende kapital
Du lever i en verden, hvor den gode kundeoplevelse giver dig brødet på bordet. Netop derfor er effektiv og pålidelig service frøet, der får din fysiske forretning til at blomstre. For at den skal gøre det, kræver det bare, at du leverer varen, når kunden banker på din dør.
Men det er jo nemt nok at skrive her fra hæve-sænkebordet.
For ligegyldigt hvor bemandet du er ude på gulvet, har du nok oplevet en version af følgende scenarier:
En skuffet kunde må tomhændet forlade din butik og i stedet slå vejen forbi en af dine konkurrenter. Hylden med den ønskede vare står nemlig gabende tom.
Du har bestilt et stort vareparti hjem, fordi du tænker, at produkterne går som varmt brød. Brødet ender dog med at blive halvdårligt, inden du får det solgt. Du kan nemlig ikke få varerne solgt grundet sæsonudsving i efterspørgslen. Varerne bliver dermed dyre at have stående, da de optager plads og kapital.
Du oplever en eksponentiel stigning i antallet af kundeordrer – måske er det Black Friday eller juletid. Desværre mister du hurtigt overblikket over hvem, der skal have hvad og hvornår. Det ender med, at du må arbejde over og undskylde for en masse forsinkelser.
Fællesnævneren er her, at du har brug for at kombinere en effektiv lagerstyring med din POS, hvis du vil sikre dig altid at levere varen til dine kunder, have styr på dine lagerværdier og få overblikket over alle salgsordrerne.
Men præcis hvordan løfter du så din forretning med effektiv, dedikeret lagerstyring?
Derfor er Rackbeats lagerstyring og POS det perfekte match
Vi ser ofte, at tingene går skævt, når du kører din lagerdrift igennem regneark eller via et system, der ikke er 100% gearet til at varetage alle aspekter af din lagerstyring.
Det undgår du med Rackbeats lagerstyringssystem. Det sørger nemlig for, at du ikke skal bakse med alt tastearbejdet, kigge ind i tomme hylder, bløde penge på varelageret eller snuble over salgsordrerne.
Det gør vi bl.a. ved at:
Synkronisere dit lager og POS, så du får styr på varebestillingen
Rackbeat kan forbindes med dit FlexPOS Kassesystem, så din data synkroniseres uhindret og automatisk til og fra de to systemer – hver eneste gang der registreres en varebevægelse.
Det vil altså sige: Ligeså snart du laver et indkøb, nedskriver en vare eller bekræfter et salg, vil både din lagerbeholdning og dit kassesystem blive opdateret. Du skal dermed ikke bruge tid og kræfter på at hamre løs i tastaturet for at rette dine lagertal.
Og når du sidder med de dugfriske lagertal, vil dit bestillingsarbejde blive langt nemmere og mere korrekt, da du er fuldstændig opdateret på, hvad du har liggende.
Du kan ovenikøbet trække gamle rapporter på alle dine indkøb, salg og genbestillinger i systemet. Med disse har du et rigtig godt grundlag for at vurdere, hvor hyppigt og i hvilke mængder, dine varer skal bestilles hjem.
Hertil har du endda mulighed for at angive en minimumslagerbeholdning for dine produkter, hvorefter Rackbeat vil sende dig genbestillingspåmindelser, når denne minimumsbeholdning er nået.
På den måde vil du sikre dig, at der altid er nok varer til rådighed, når kunderne står i din forretning. Og således vil den skuffede kunde fra scenarie 1 ikke gå slukøret ud af din forretning igen, men i stedet komme glædeligt tilbage efter mere.
Hjælpe dig med at holde kapitalbindingen på varelageret nede
Apropos rapporterne: Indkøbs- og salgsrapporterne vil også styrke din lagerstyring i den forstand, at de giver dig en rigtig god indsigt i, hvilke varer der ikke sælger så godt i bestemte perioder. Og med den viden kan du så holde igen med bestillingen af disse varer, så du ikke bruger penge på indkøb, der bare vil stå og samle støv på dit lager.
Her vil du også kunne læne dig op ad din minimumslagerbeholdning, som du kan justere alt efter udsvingene i efterspørgslen.
Dermed vil du undgå scenarie 2 og det halvmugne brød med Rackbeats effektive lagerstyring. For med et dedikeret lagersystem ved du præcist hvilke varer, du tjener på, og hvad dit varelager er værd.
Det er derfor slut med at bløde penge på lagerbeholdningen og starten på at få frigivet kapital til kundeservice, produktoptimering og marketing.
Samle dine salgsordrer i én overskuelig ordreoversigt
Du skal jo helst se en stigende efterspørgsel som en gave for forretningen og ikke noget, der giver ekstra grå hår i hovedbunden. Med Rackbeat ældes hårpragten heldigvis naturligt. For lagersystemet forbinder nemlig alle dine salgskanaler og giver dig én samlet oversigt over samtlige kundeordrer.
Det vil altså sige: Ligegyldigt om ordren bliver lagt i din webshop, du selv tager imod en forespørgsel manuelt fra kunden eller din POS registrerer salget, vil du hurtigt kunne tilgå de vigtigste ordreinformationer såsom:
Ordrenummer, salgskanal, kunde, leveringsdato, pris og ikke mindst: varer og vareantal.
Den helt store fordel ved at have varerne og deres lagerbeholdning koblet op med salgsordren, er, at du aldrig vil være i tvivl om, hvilke varer, der hører til hvilken kundeordre, eller om der nu er bestilt nok varer hjem til at kunne levere ordren til tiden.
Så når der kommer ekstra tryk på i travle tider, vil du ikke miste grebet om salgsordrerne og ende i vores tredje scenarie med lange overarbejdstimer og skuffede kunder, da Rackbeats dedikerede lagersystem giver dig det fulde overblik over dit salg.
Læs mere om, hvordan Rackbeat kan spille sammen med din POS
Hvis du gerne vil opleve værdien af det stærke samspil imellem din POS og dit lager, kan du med stor fordel læse mere om Rackbeat og Ameros integration.