Går du med tankerne om at starte en ny forretning, hvor du har brug for et kasseapparat – men synes du det er svært at blive klog på, hvad et kasseapparat egentligt koster? Vi ved, at hver forretning er unik – men uanset din situation og dine krav, kan du læse med her og blive lidt klogere på, hvad et kasseapparat – og eventuelt tilbehør – koster.
Kasseapparat eller kassesystem?
Kasseapparat, kassesystem, POS… kært barn har mange navne. Men hvad er den korrekte betegnelse egentligt – og hvad er forskellen?
I dag er der ikke noget, der blot er et simpelt kasseapparat. Det skyldes især, at mere og mere digitaliseres – og at det er blevet lovpligtigt, at samtlige transaktioner i din forretning skal dokumenteres digitalt.
For mens et kasseapparat kan beskrives som en simpel enhed, som primært kan bruges til at foretage salg og beregne det samlede slutbeløb til kunden, kan man betegne et kassesystem som mere avanceret, da det omfatter flere funktioner. I dag findes der nemlig visse krav, som resulterer i, at et kasseapparat ikke længere blot må være en skærm, der sælges fra – men snarere et digitalt system sammensat af flere forskellige funktioner i form af software og systemintegrationer.
Du kan blive 100-meter mester i SKATs nye lovgivning om digitalisering af salg her.
Denne udvikling har ført store fordele med sig i forretningslivet, da den samlede kasseløsning i dag kan betegnes som omdrejningspunktet for forretningen; pludseligt kan bogføring, lagerstyring og webshop håndteres direkte fra kassesystemet. Kravene til nutidens digitale kassesystem har naturligvis en indvirkning på prisen af kassesystem. Er du nysgerrig på en konkret pris? Prøv vores løsningsberegner.
Prisen på et kassesystem
Prisen på et kasseapparat kan være svær at fastslå, da der naturligt er forskellige faktorer, som kan medvirke til, at prisen varierer – herunder valg af skærm, tilkøb af ønsket tilbehør, mulige integrationer til andre systemer, betalingsløsninger m.v. Af den årsag sammensættes løsninger ud fra de krav, man måtte have for at imødekomme dagligdagens behov og udfordringer.
Et helt almindeligt, stationært kassesystem, som vi kender fra de fleste butikker, vil ofte inkludere hardware bestående af et kasseapparat, en bonprinter og en stregkodescanner. Det kan typisk anskaffes for et fast startbeløb, som afhænger af kvalitet og funktioner.
Dertil skal det tilføjes, at der i langt de fleste kassesystemer skal betales en månedlig licenspris på kassesystemets software, som er selve POS-systemet, hvorfra du sælger dine varer. Hardware og software går altså hånd i hånd.
Udregn pris på dit kassesystem
I Amero anbefaler vi som udgangspunkt, at man snakker med en forretningskonsulent, når man skal investere i et nyt kasseapparat. På den måde kan man få et bedre indblik i, hvilke behov man har, og dermed også være sikret den mest ideelle løsning for ens forretning.
Det er også via en samtale med en forretningskonsulent muligt at fastlægge en mere nøjagtig pris, end hvad man kan læse sig frem til online.
Det er dog imidlertid muligt at få et indblik i en mere vejledende pris, hvis man har en nogenlunde forestilling om, hvilke behov man har, og hvad der skal inkluderes i den samlede kasseløsning. Dette kan gøres via vores løsningsberegner, som kan udregne en vejledende pris.