Så snart der står 27. december i kalenderen, og butikkerne igen åbner efter juleaftens gaveudpakning, følger en anden tilbagevendende begivenhed for årstiden: byttesæsonen. I dagene mellem jul og nytår fyldes butikkerne ofte med kunder, der ønsker at bytte gaver. Men hvilke regler gælder egentlig, når forbrugerne ønsker at bytte eller returnere varer – både i fysiske butikker og online? Her er et overblik, der gør det nemt for dig som butiksejer at navigere i reglerne.
Bytteregler i fysiske butikker
I fysiske butikker har forbrugerne ingen lovsikret ret til at bytte eller returnere varer, heller ikke julegaver. Det er op til dig som butiksejer at bestemme, om du vil tilbyde en bytte- eller returret, og på hvilke vilkår det skal ske. Derfor er det vigtigt at informere klart og tydeligt om dine regler – både i butikken og til dine kunder.
Bytte- eller returret?
Som butiksejer kan du vælge mellem at tilbyde en:
- Bytteret, hvor kunderne kan bytte varen til en anden i din butik, men ikke få pengene tilbage.
- Returret, hvor kunderne kan få købesummen retur.
Det er dig, der afgør, hvor længe bytte- eller returperioden varer, og om bestemte varegrupper, som fx udsalgsvarer, er undtaget. Sørg for, at eventuelle krav – som at varen skal returneres i ubrugt stand eller original emballage – kommunikeres tydeligt til kunderne.
Dokumentation og betingelser
Du kan kræve dokumentation, som fx en bon eller et byttemærke, for at acceptere en returnering eller byttevare. Hvis din butikskæde tillader bytte i flere butikker, skal dette også være tydeligt oplyst.
Bytteregler i netbutikker
Ved onlinehandel gælder der lidt andre regler, da forbrugerne er beskyttet af en lovsikret 14 dages fortrydelsesret. Det betyder, at dine kunder i de fleste tilfælde kan returnere en vare inden for 14 dage efter modtagelsen. Derudover kan varen kun byttes i dine fysiske butikker, hvis det fremgår af dine handelsbetingelser eller markedsføring.
Udvidet fortrydelsesret
Ønsker du at forlænge fortrydelsesfristen fx i forbindelse med julehandlen, kan du fastsætte særlige regler efter de første 14 dage. Disse krav skal dog klart fremgå i dine handelsbetingelser eller markedsføring.
Betaling af returforsendelse
Som udgangspunkt skal forbrugerne selv betale for at returnere varer. Det er dog kun gældende, hvis du klart har informeret dem om dette på forhånd. Glemmer du at oplyse dette, hæfter du som butiksejer for omkostningerne ved returforsendelsen.
Gode råd til en effektiv byttesæson
Kommunikér tydeligt
Sørg for, at bytte- og returpolitikken er nem at finde – både i butikken og online. Tydelig kommunikation skaber tryghed og sikrer færre misforståelser. Kommunikationen mod kunderne kan f.eks. foregå på en kundevendt skærm, hvis du har kundedisplay på din kasse – så kan du på en appellerende måde informere om de bytteregler, du tilbyder. Derudover vil det være muligt at informere om bytteregler på den bon, kunden får med ved køb af varer.
Print byttemærker
Med FlexPOS har du mulighed for at printe byttemærker, hvor fristen for ombytning er angivet, og som du kan scanne, når kunden melder sig i butikken klar til at bytte.
Opsæt intelligente byttemærker
FlexPOS kan også lave intelligente byttemærker. Med denne funktion “husker” byttemærket den pris, kunden har givet for varen – også hvis den er solgt med rabat. Det er en effektiv funktion til en travl byttesæson.
Planlæg personaleindsats
Forvent travlhed i dagene mellem jul og nytår. Ekstra bemanding kan sikre, at kunderne får en god oplevelse.
Vær fleksibel
Overvej at udvide bytte- eller returfristen i forbindelse med jul. Mange forretninger vælger at tilbyde, at kunderne kan bytte julegaver et stykke ind i januar – også selvom kunden køber gaven allerede i november. Derfor kan du med fordel overveje at tilbyde en udvidet periode for at bytte julegaverne. Det kan være med til at skabe tillid og tilfredshed blandt dine kunder.
Skab glade kunder – også efter jul
En velkommunikeret bytte- og returpolitik er ikke kun en hjælp i den travle byttesæson – det kan også være med til at fastholde loyale og skabe en god relation til dine kunder. Ved at gøre det nemt for kunderne at forstå reglerne og returnere eller bytte varer, viser du, at du værdsætter deres tid og tilfredshed.
God byttesæson!
Hvis du vil vide mere, kan du læse yderligere her.