Går du med en drøm i maven om at åbne din egen butik, er der visse tanker du bør gøre dig inden du starter. Det er et stort skridt at åbne en ny butik, og det er derfor vigtigt, at du har det rette grundlag, inden du kaster dig ud i en ny rolle som butiksejer. I denne artikel har vi samlet en række gode råd til, hvad du skal have styr på, før du kan komme i gang med at åbne en ny butik.
Budget når du skal åbne en ny butik
Det er ingen hemmelighed, at det er ret dyrt at åbne en ny butik. Derfor gør du klogt i at få et overblik over dine budgetter så tidligt i processen som muligt. Her er der især tre budgetter, du bør have styr på: startbudget, driftsbudget og likviditetsbudget.
Har du brug for hjælp til at komme i gang med at lægge dine tre budgetter, kan du finde skabeloner til de forskellige budgetter her:
Startbudget
Du må til en start lave et startbudget – også kaldt etableringsbudget – hvor du kan få et grundigt overblik over de udgifter, du vil have i forbindelse med opstart af ny butik. Her skal du inddrage alle tænkelige poster, så du undgår mavepustere i form af uforudsete udgifter i din opstart. Dette indbefatter eksempelvis lokaler, indkøb af produkter og varelager, inventar til din butik og markedsføring af din nye forretning.
Driftsbudget
Dette budget er vigtig for din forretning, da driftbudgettet er det budget, der giver dig en ide om, hvor meget du skal omsætte for i din forretning. Du kan også bruge dette budget til at vurdere, om du er bagefter – eller foran – dine mål.
Når du laver et driftsbudget, bruger du de udgifter og indtægter, du har i din forretning. Her kan du med fordel inddele budgettet efter faste udgifter, variable udgifter og dine indtægter.
Likviditetsbudget
Det siger sig selv: du skal have penge for at bruge penge. Derfor må du sidst, men ikke mindst, udarbejde et likviditetsbudget, som kan give dig en oversigt over, hvordan dine indtægter og udgifter udspiller sig i forhold til hinanden tidsmæssigt. Det kan eksempelvis være, at du ønsker at åbne en forretning, hvor du skal købe kollektioner og derefter sælge produkterne. Med et likviditetsbudget vil du have et overblik over, hvad du skal have i kontakt eller kassekredit, for at kunne dække den periode, der ligger mellem dine udgifter og indtægter. Du kan med fordel få hjælp af professionelle for at udarbejde dit likviditetsbudget.
Produkter og målgruppe
Du har sikkert allerede en idé om, hvilken slags produkter du gerne vil sælge i din nye butik. Men har du gjort dig tanker om, hvilken målgruppe dine produkter henvender sig til – og om der overhovedet er en målgruppe for dine produkter?
Det siger sig selv, at for en succesfuld forretning kræver det kunder. Du kan derfor lave en målgruppeanalyse, eller få hjælp fra en professionel, for at identificere din målgruppe. Du kan blive klogere på, hvordan man foretager en målgruppeanalyse her.
Når du har identificeret din målgruppe, har du også en række fordele, du løbende kan benytte dig af i din butik. Du kan eksempelvis bedre markedsføre dine produkter, når du kender modtagerens behov og adfærd, samt du kan tilpasse eller udvide dit produktsortiment herefter.
Beliggenhed for ny butik
Beliggenheden for din nye forretning er heller ikke ligegyldig. Derfor må du overveje, hvor den perfekte beliggenhed til din forretning kan være.
Når du skal vælge beliggenhed for din nye butik, må du have med i dine overvejelser, hvilket produkt du tilbyder dine kunder. Ønsker du at åbne en forretning, hvor dine salg hovedsageligt baseres på impulskøb, må din butik være lettilgængelig på en hovedgade, og ikke gemmes væk i en smøge. Er dine produkter derimod dyrere kvalitetsvarer, hvor din målgruppe oftest bevidst går efter specifikke produkter, er det ikke lige så vigtigt, at din butik er tilgængelig på en hovedgade.
Gør dig derudover også nogle tanker om nærved liggende konkurrenter. Vil du eksempelvis åbne en ny tøjforretning dør om før med en anden tøjforretning, bør du overveje, om dine produkter og priser er konkurrencedygtige nok til denne placering, eller om din målgruppe fortsat vil handle ved den allerede eksisterende forretning.
Registrering af din butik
Inden du skal starte din butik, skal du huske at sætte dig ind i lovgivningen på området. Du skal eksempelvis oprette et CVR-nummer, som SKAT skal godkende før du kan drive virksomheden. For nogle forretninger findes der ligeledes branchespecifikke overvejelser, som kan have betydning, og som man derfor må undersøge, inden man åbner sin forretning. Det kan eksempelvis være regler ift. hygiejne, eller registrering hos Fødevarestyrelsen for salg af mad og drikkevarer.
Indretning i ny butik
Når du har styr på det formelle, kan du for alvor gå i gang med at gøre dig tanker om indretningen i din nye forretning. Din indretning i din nye butik skal nemlig helst afspejle de produkter, du sælger, så der er en rød tråd gennem hele din forretning.
Når du går i gang med at indrette din forretning, kan du med fordel også gøre brug af adfærdspsykologi, som er tiltag du kan implementere i forretningen, som i sidste ende kan præge dine kunders lyst til at købe varer i din forretning. Overvej eksempelvis:
- Inddrag dufte, lys, lyde og farver i din indretning. Et godt niveau af stimuli vil påvirke dine kunder til i højere grad at lade sig guide og foretage impulsbeslutninger, og derfor også øge trangen til at købe varer i din forretning.
- Jævnlig udskiftning og omrokering af varer i butikken. Dette vil skærpe dine kunders opmærksomhed og købelyst, og dine kunder vil opleve at blive ‘’fanget på ny’’.
- Undgå overload af varer: sørg for, at dine kunder kun skal forholde sig til få versioner af hvert produkt - så er der overskuelige valgmuligheder. Undersøgelser viser nemlig, at forbrugere kan falde fra i købsprocessen, hvis der er for mange valgmuligheder.
Vælg en god sparringspartner
Når du starter din egen butik, er valget af en pålidelig POS-partner ligeledes afgørende. Din POS-partner kan være mere end blot leverandør af dit kassesystem – det kan også være en pålidelig rådgiver i flere aspekter af din forretning.
Det er naturligvis vigtigt, at du vælger en POS-partner, som kan levere det helt rigtige setup til din forretning. Herunder må også du sikre dig, at dit nye kassesystem er et solidt hardware setup, du kan stole på – for det gider du højst sandsynligt ikke at bruge unødige kræfter på at bøvle med.
Vælger du en erfaren og fleksibel POS-partner, er der større chance for at kunne tilpasse dit nye kassesystem med funktioner og integrationer til dine specifikke behov, og du kan være sikker på, at din butik er rustet til at håndtere uforudsete udfordringer.
Vælger du din POS-partner med omhu, kan du sikre dig ikke blot en leverandør, men en allieret på vejen mod butikssucces.