Ønsker du at forbedre kundeoplevelsen og løfte relationen til dine kunder, er du landet det rigtige sted – vi har nemlig samlet vores bedste tips til, hvordan du med omnichannel salg og kommunikation har mulighed for at give dine kunder en mere personlig og problemfri kunderejse, hvor de får samme oplevelse, uanset hvilken fysisk eller digital platform, de møder dig på.
Hvis du lige nu ligner ét stort spørgsmålstegn, fordi du ikke aner, hvad omnichannel betyder – så frygt ej: læn dig tilbage i stolen og læs med – om lidt har du helt styr på det.
Hvad er omnichannel?
Du har muligvis hørt begrebet “omnichannel” før, men hvad betyder det egentlig helt præcis? “Omni” er latinsk og betyder alt eller alle, mens “channel” er engelsk og betyder kanal. Begrebet omnichannel kan derfor betegnes som alle kanaler.
Omdrejningspunktet for omnichannel er, at din forretning kan findes på forskellige kanaler: eksempelvis både som en fysisk forretning og en webshop. Med denne tilgang har du mulighed for at give dine kunder en samlet kundeoplevelse på tværs af alle kanaler. På denne måde er der ikke forskel på, om dine kunder handler i den fysiske forretning eller din webshop.
Kundekontakt på tværs af kanaler
Ved omnichannel er flere forskellige muligheder for at give en konsistent oplevelse på tværs af det fysiske og digitale univers. Derfor er det først og fremmest en rigtig god ide at have en webshop, da det giver dine kunder mulighed for at handle og få den samme gode kundeservice både fysisk og online. Nogle kunder foretrækker eksempelvis også at undersøge mulighederne online, før de kommer i den fysiske butik.
Vil du gerne give dine kunder en personlig kundeoplevelse, kan det være en fordel at have en kundeklub, da det giver dig mulighed for at indsamle data om kunderne og sende tilbud, der passer til dem. Dine kunder har også mulighed for at optjene kundeklub point, så dine kunder får en bonus, når de handler i din butik.
En tredje mulighed er sociale medier. Som eksemplet viser, kan det udover webshop og kundeklub også være en god ide at have din butik etableret på de sociale medier. På den måde kan du sprede budskabet om din butik ud til endnu flere. Med sociale medier har du også mulighed for afholde konkurrencer eller live auktioner med dine varer.
Hvad kan omnichannel gøre for dig?
Helt grundlæggende kan omnichannel i sidste ende være med til at booste dit salg. Med denne form for markedsføring får du nemlig forbedret kundeoplevelsen hos dine kunder med en mere personlig og ensartet kunderejse.
Med omnichannel er det vigtigt, at de oplysninger din kunde afgiver ét sted, bliver sendt til andre systemer, så de er ens. De oplysninger din kunde for eksempel afgiver i din webshop, skal gerne være de samme, som du kan slå op på kassesystemet, når kunden møder dig i den fysiske butik. På den måde vil din kunde få en mere personlig oplevelse, og du vil åbne op for langt flere muligheder for salg og mersalg.
Men ikke nok med at det forbedrer købsoplevelsen for dine kunder: det bliver også nemmere for dig. Ved omnichannel vil alle dine kanaler være integrerede – både fysiske og digitale. Det betyder, at du kun skal vedligeholde kundedata ét sted.
Hvordan kan Amero hjælpe dig?
Har du et kassesystem fra Amero, leverer vi en række løsninger, som kan hjælpe dig med omnichannel marketing.
Først og fremmest leverer vi integrationer til forskellige webshops. Disse integrationer kan du anvende til at indsamle data på fra kunder, så du kan give en mere personlig oplevelse, når kunden besøger din fysiske butik. Du ved altid, hvad din kunde har købt – dermed kan du bedre anbefale andre produkter, som kunne være i kundens interesse.
Udover integration til webshop, tilbyder vi også kundeklub med fokus på marketing gennem SMS. Selve kundeklubben bygger på SMS markedsføring, så du kan ramme dine kunder direkte med kommunikation – lige ned i lommen.
Du har også mulighed for mere personlig markedsføring ved eksempelvis at tilbyde rabatter ved kundernes fødselsdag eller lignende. Det er også muligt for dine kunder at optjene point i kundeklubben, så de får en ekstra bonus, når de handler i butikken. Derudover er der mulighed for at synkronisere kundeklubbens data med eksempelvis Mailchimp, så du også kan sende e-mails til segmenterede kundegrupper.
Studier viser, at hele 98% af dine kunder vil åbne en SMS, hvis de får en tilsendt (Smsklub.dk). Ifølge Campaignmonitor vil op til 25% af kunderne åbne e-mails.
Gode råd til at komme i gang med omnichannel
Arbejdet med omnichannel kan gøres på mange forskellige måder, og det behøver ikke at være stort og vildt til at starte med. Hvis du gerne vil i gang med at skabe en bedre kundeoplevelse for dine kunder, og møde dem på forskellige platforme, kommer der her de overordnede råd til, hvad du med fordel kan starte med:
- Udfør din strategi i steps – én ting ad gangen
- Begynd at indsamle kundedata, fx. via kassesystemet
- Start med at få etableret din butik på sociale medier. Start gerne med Facebook – du kan altid udvide til andre platforme senere
- Har du både fysisk butik og webshop, sørg da for en integration mellem kasseapparat og webshop
- Overvej at koble en kundeklub på kassesystem, så kundedata kan bruges til at sende segmenterede beskeder til forskellige målgrupper (mænd, kvinder, geografisk osv.)
- Husk, det er altid en god ide at starte et sted og udvide med tiden. Hvis du udvikler din forretning med 1% hver dag, vil du på 1 år blive 37 gange bedre end dit udgangspunkt.