Julehandlen er den travleste tid på året for forretninger, og derfor er det vigtigt at sikre sig, at ens forretning står så skarpt som muligt, så man kan skabe en glædelig shoppingoplevelse for sine kunder. Læs denne artikel for at få vores bedste tips til, hvordan du bedst kan sikre dine kunder en god oplevelse, når de julehandler i din forretning.
Hvad du bør være opmærksom på under julehandlen
Der findes mange ting, du kan gøre for at forberede din forretning og dine medarbejdere til den travle handel. Vi har samlet nogle af de ting, vi synes er ekstra vigtige at være opmærksom på. For har du overvejet, at…
Tilbyde dine kunder lidt ekstra?
I anledning af særlige anledninger, som både Black Friday og julen må siges at være, kan du overveje at implementere en “kupon”-funktion på dit FlexPOS kassesystem. Dette tillader dig at udlevere ekstra kuponer sammen med kundens kvittering, der giver dem mulighed for rabatter ved næste køb. Man kan opsætte muligheden for at lave “kuponer”, så en ekstra slip kommer ud sammen med kundens kvittering, hvor man giver kunden mulighed for selvbestemt rabat ved næste køb.
At tilbyde sine kunder lidt mere end det de forventer, er en genial måde at tiltrække og fastholde kunder på i den travle juleperiode.
Sikre dig, at du har nok gavekort?
I november og december sælges der i størstedelen af forretninger en større mængde gavekort, end hvad der sædvanligt sælges. Det skyldes primært, at mange investerer i gavekort i forbindelse med køb julegaver.
Sørg derfor for, at din forretning er udstyret med tilstrækkeligt antal gavekort, hvis du sælger fysiske plastikgavekort. På denne måde sikrer du sig ikke at løbe tør i løbet af december måned, og dermed være nødsaget til at afvise dine kunder.
Hvis du har en webshop, kan du med fordel ligeledes overveje at implementere FlexVoucher. Med FlexVoucher kan dine gavekort nemlig købes og anvendes både online og i fysisk form. Dette giver kunderne fleksibilitet og kan øge salget i din forretning.
Danne et fyldestgørende overblik over dit lager?
Det er vigtigt, at du har nok varer på lager, og hvis du sikrer dig et kontinuerligt, fyldestgørende overblik over din lagerbeholdning, kan du undgå at miste salg.
Du bør derfor allerede nu at danne dig et overblik over, hvad du med sandsynlighed vil sælge meget af, så du kan sørge for at have nok af de mest attraktive varer på lager. På denne måde undgår du at sælge varer, du ikke har hjemme, at dine kunder må gå tomhændet ud af din forretning – og dine kunder forbliver tilfredse.
Er du en forretning med både en fysisk og online salgsplatform, kan det være en rigtig god ide at lade de to platforme snakke sammen. Med en integration mellem dit kassesystem og din webshop sikrer du, at dit lager automatisk opdateres på tværs af platformene ved hvert salg, og du kan undgå fejl i din lagerbeholdning.
Gøre betalingen så nem som muligt?
Gør det så nemt som muligt for dine kunder at betale. Tilbyder du mobilbetaling i din forretningen? Hvis du accepterer mobile betalinger som MobilePay og ApplePay sikrer du at imødekomme mange af dine kunders betalingspræferencer.
Flere og flere anvender nemlig mobilen til betalinger, og du kan derfor sikre dig, at du ikke mister en kunde pga. bøvl med betalingen. Dette reducerer desuden ventetiden ved kassen og sikrer en gnidningsløs betalingsproces.
Du selv kan skabe stemningen?
For langt de fleste forretninger er det muligt at gøre lidt ekstra, for at lave god stemning i forretningen. Skab den rette atmosfære ved at lave en god juleplayliste og dekorere butikken med inspirerende udstillinger. Dette kan ikke kun øge salget, men også sørge for, at dine kunder får en bedre købsoplevelse, og dermed vil besøge dig igen.
Implementere ekstra hænder?
I den travle juleperiode kan ekstra hænder på gulvet være en kærkommen hjælp. Sørg derfor for, at dit personale er klar til at hjælpe kunderne med spørgsmål og vejledning, hvilket kan føre til øget tilfredshed og salg.
Det kan især være en god idé at implementere ekstra hænder på gulvet, som kan tage sig af de kunder, der har spørgsmål i køen. På denne måde kan de kunder, der har brug for hjælp, hurtigere komme til hjælpen – og de kunder, der står i kø, kan hurtigere blive betjening.
Implementere en ekstra kasse?
For at reducere de lange køer, der sommetider kan skabes ved forretningernes betjeningsstationer, kan det være en god idé at tilføje en ekstra kasse, hvis man har pladsen til det.
Med en ekstra kasse kan du forbedre dine kunders oplevelse af serviceniveauet, og sikre, at ingen går tomhændet ud af butikken på grund af utålmodighed over lange køer.
Måske det giver mening for din forretning at implementere en FlexPOS Selvbetjeningskasse, til de kunder, som selv vil tage styringen over købsprocessen? Du kan også overveje en FlexPOS Tablet, hvis det kniber med pladsen til en FlexPOS Stationær kasse.
Etablere kundeklub?
Overvej, om det ville give mening at tilbyde dine kunder at være del af en kundeklub.
Via kundeklubben kan du tilbyde dine kunder eksklusive rabatter eller belønninger for gentagne køb, hvilket kan øge salget og opfordre til tilbagevendende kunder.
Dine kunder vil se det som en gratis belønning – og du øger kundeloyaliteten og opfordrer til gentagne køb.
Udnytte BackOffice til at optimere forretningen?
Udnytter du din BackOffice til fulde ved at trække rapporter over din forretning?
Via de rapporter, du gratis kan udtrække i din BackOffice, kan du på nemmeste vis holde styr på salgsdata og forbrugeradfærd. Rapporterne giver dig indsigt i, hvilke produkter der er populære, og hvordan du bedre kan imødekomme dine kunders behov. Du kan eksempelvis lave udstillinger på baggrund af disse rapporter, hvor du kan blande nogle af de produkter, der ikke sælges så meget, med dine bestsellere.
Ved at følge disse tips kan du ikke kun imødekomme den øgede efterspørgsel i julehandlen men også skabe en positiv indkøbsoplevelse for dine kunder. Gør din forretning klar til succes i den mest travle tid på året!