Gavekort og diverse andre betalingsformer er en stor del af langt de fleste forretninger, og reglerne herom er noget, man som forretningsejer er nødsaget til at tage højde for, hvis man ønsker at være på god fod med loven. Men har du styr på, hvordan du skal forholde dig til betalinger i din fysiske forretning? Eller er det måske tid til at genopfriske reglerne for udstedelse af gavekort? Så er du heldigvis landet på den helt rigtige side – for her kan du blive meget klogere på begge dele.
Betaling med kontanter
I Danmark er det via lov vedtaget, at danske pengesedler og mønter er ”lovlige betalingsmidler”, hvilket betyder, at kunderne altid har ret til at betale med disse. Det medfører derfor, at du som udgangspunkt ikke kan sige nej tak til kontant-betaling med danske kroner.
Anderledes er det med udenlandsk valuta, som du ikke er underlagt at skulle tage imod, medmindre der på forhånd er indgået en aftale omkring dette, bl.a. via skiltning med priser i Euro, Svenske kroner eller lignende.
Selvom alle forretninger, der tager imod kortbetaling eller mobilbetaling som udgangspunkt altid også er underlagt et krav om at kunne tage imod kontant-betaling, er der visse forhold, hvor man gerne må afvise kontant-betaling.
Hvornår må du sige nej til kontant-betaling?
For nogle forretninger kan det være meningsfuldt – og faktisk også lovligt – at takke nej til kontante betalinger efter et bestemt tidspunkt på døgnet. Driver du en forretning der har døgnåbent, har du eksempelvis lov til at afvise betaling med kontanter i tidsrummet 22.00 – 06.00. I udvalgte områder er det endda legitimt at afvise kontante betalinger allerede fra kl. 20.00.
Du er heller ikke underlagt et krav om at kunne tage imod kontante betalinger, hvis du driver en forretning, som hører under et selvbetjeningskoncept.
Hvis din kunde ønsker at betale med mere end 25 af hver møntenhed, er du som forretningsejer også i din gode ret til at afvise en sådan kontant-betaling. Du bør ligeledes ved større kontante betalinger være opmærksom på, at det ifølge hvidvaskningsloven er forbudt at modtage 20.000 kr. eller derover i kontant. Det kan du læse meget mere om her.
Betaling med betalingskort
Såfremt du ønsker at tilbyde dine kunder at kunne betale med betalingskort, må du først og fremmest indgå en aftale med en indløser, som udbyder aftaler på de betalingskort, du gerne vil kunne tilbyde dine kunder at betale med.
Der er flere ting, du bør være opmærksom på, når du indgår en indløsningsaftale. Det kan nemlig ende med at blive en dyr affære for dig, hvis du binder dig til en aftale, som ikke er hensigtsmæssig for din forretnings størrelse og omsætning. I vores undersøgelse af forskellige POS-leverandørers indløsningsaftaler kan du blive meget klogere på, hvad du bør være opmærksom på – og hvad der er en ideel indløsningsaftale for din forretning.
Udstedelse af gavekort
Udsteder du gavekort i din forretning, kan dine kunder selvsagt bruge disse til at betale for de varer eller ydelser, de køber i din forretning. Der er dog nogle ting, du bør være opmærksom på, når du udsteder gavekort.
Fysiske gavekort kan bruges som betalingsmiddel i hele den periode, gavekortet er gyldigt i. Anderledes er det dog med elektroniske gavekort. For udsteder du elektroniske gavekort i din forretning, bør du være opmærksom på, at dine kunder altid har krav på at få gavekortet eller restværdien herpå udbetalt kontant i indtil et helt år efter gavekortets udløb. Det betyder altså, at såfremt dine kunder har et elektronisk gavekort, som de ikke har brugt, eller som de har en restværdi tilbage af, kan de i et helt år efter udløbsdatoen gøre krav på at få det resterende beløb udbetalt i kontanter.
Det er dog med så meget andet også her lige et par undtagelser:
- Hvis gavekort er uddelt gratis, som fx en del af en kampagne eller som en bonus ved et andet køb, har ejeren af gavekortet ikke ret til at få beløbet udbetalt
- Hvis gavekortet har form af papirklippekort, fysisk papirsgavekort- eller tilgodebevis, som ikke er muligt at indløse elektronisk, har ejeren af gavekortet ikke ret til at få beløbet udbetalt
Hvornår er et gavekort elektronisk?
I dag er langt de fleste gavekort elektroniske. Et gavekort defineres nemlig ikke kun som elektronisk gavekort, hvis det kan hives frem på din mobil eller computer.
Et elektronisk gavekort er et gavekort med magnetstribe, en chip, stregkode, QR-kode eller lignende, hvor alle oplysninger om gyldigt beløb er lagret enten elektronisk på gavekortet eller via en server.
Gavekort fysisk, online - eller begge?
Når du vil udstede gavekort i din forretning, bør du gøre dig nogle tanker om, hvilke slags gavekort, garanti- og tilgodebevis du vil have i din forretning. Der findes nemlig flere forskellige muligheder, du kan benytte dig af.
Nogle forretninger vælger at udskrive deres gavekort og tilgodebevis på en bon. Det er dog langt de fleste forretninger, som i dag er skiftet til plastikkort, da dette er en langt mere holdbar løsning – og det er tilmed nemmere for dine kunder at holde styr på det.
Hos Amero kan du få gavekort og tilgodebevis i plastkort, som er lavet af genbrugsplast. Gavekortene kan ligeledes genbruges, når de er opbrugt, så du kan blot gemme kortene og lade dem få nyt liv i nye hænder. Dermed behøver du ikke at have dårlig samvittighed over brugen af plastik gavekort.
Alle vores gavekort er som udgangspunkt lavet i genbrugsplast, men ønsker du et mere bæredygtigt alternativ, har du mulighed for at få kortet produceret i bambus eller bionedbrydeligt materiale. Du har ligeledes altid mulighed for selv at designe dine Amero gavekort.
FlexVoucher
Gennem Amero har du også mulighed for at gøre brug af FlexVoucher, som er et omnichannel transaktionsbaseret betalingskort, hvori der er camoufleret tre forskellige mulige former for gavekort.
Med FlexVoucher har du nemlig mulighed for at tilbyde dine gæster køb af gavekort online i PDF-format, i et fysisk plastikgavekort eller via en tredjeparts gavekortudsteder. Det betyder også, at de gavekort du udsteder, både kan indløses fysisk og online – og du behøver ikke at begrænse dine kunders brug af gavekort eller styre deres købsoplevelse.