Har du en forretning, kender du med garanti til det med at skulle lave status i din butik. For langt de fleste butikker er det en ting der skal overstås, og derfor kan det være rart med en guide til, hvordan du nemmest kommer igennem status.

Vi giver dig tips og tricks til, hvordan du laver status i din butik med statusscanner og statusmodul fra Amero. Du finder også informationer om, hvad du skal bruge til at lave status gennem FlexPOS. 

Planlæg altid status på forhånd

Når du skal lave status i din forretning med Amero statusscanner og statusmodul, er det altid en god ide at planlægge det på forhånd, da der er flere elementer, der skal spille sammen. Vi hjælper dig her med, hvad det er vigtigt at planlægge.

For det første

Skal du have gjort butikken klar for at gøre det så nemt som muligt for dig selv og dine medarbejdere. Læs mere længere nede på siden. Det kan også være, du har nogle produkter liggende på lageret, der skal findes frem, så de kan blive talt med. Det er tilmed en god ide at inddele butikken i lokationer, hvilket du kan læse mere om under “Sådan gør du butikken klar”. Planlæg derfor ind på forhånd, hvornår og hvordan butikken kan klargøres.

For det andet

Er det vores anbefaling, at du laver status, mens der er mindst mulig aktivitet i butikken. Det skyldes, at det er uhensigtsmæssigt, hvis du laver salg parallelt med optællingen. Lagerstatusværdien skal være retvisende efter endt statusoptælling. Hvis du laver parallelt salg med optællingen, risikerer du, at varer der bliver talt op bliver solgt, inden status er færdig, hvilket medfører rod i lagerantallet. Det gælder også, hvis du har en webshop.

For det tredje

Skal du ringe ind til vores support i god tid, hvis du ønsker hjælp til status - gerne 14 dage før. På den måde kan vi afsætte tid i vores kalender, så vi er sikre på at kunne hjælpe, når du har brug for det.

Statusmodul og statusscanner til forretningen

Udover at planlægge status er det vigtigt at have styr på både den hardware og software, som du skal bruge til at lave status.

Hvis der skal laves status gennem FlexPOS-kassesystemet, er det vigtigt, at du har lagermodul og statusmodul til dit kassesystem. Er du i tvivl om du har det, eller vil du gerne høre mere, er du mere end velkommen til at kontakte din konsulent på 77 34 34 80 eller info@amero.dk

I statusmodulet har du mulighed for at se optællingslisterne. Du kan både se de Ikke godkendte, de Godkendte og de Færdigbehandlede optællingslister.  For at du kan aktivere og bruge statusmodulet, skal lagermodulet aktiveres. Med lagermodulet har du fuld kontrol over dit lager og kan se lagerbeholdningen. 

Når du har det på plads, skal du have en fysisk statusscanner, så du kan scanne varerne ind i systemet. Med en statusscanner slipper du for at skulle tælle varer op i hånden og indtaste dem manuelt, hvilket gør status let som en leg.  Du har mulighed for at købe eller leje en statusscanner fra Amero. 

Gør hverdagen nemmere med statusmodul og lagermodul fra Amero

Få fuldt overblik over dit lager og gør det nemt at lave status. Du sparer tid, og du ved præcist, hvad du har på lager.

Bliv kontaktet af Amero Ring på 7734 3480 Vi svarer indenfor ca. 10 sek.

Sådan gør du din statusscanner klar 

Noget af det første du skal gøre, når du har planlagt status og kommer tættere på dagen for optællingen, er at tjekke statusscanneren. Det er vigtigt at gøre i god tid, så du har mulighed for at løse eventuelle udfordringer eller få tilsendt en ny, hvis den mod forventning ikke virker. Når du skal gøre din statusscanner klar, anbefales det at tjekke følgende punkter:  

  • Sørg for at statusscanneren er 100 procent opladt. På den måde undgår du, at den løber tør undervejs. 
  • Sørg for at statusscanneren har de skærmbilleder, som vores manual viser. Hvis den skriver underlige tegn eller engelsk, skal softwaren indlæses på ny. 
  • Du skal altid lave en testindlæsning af en vare, så du kan se, om scanneren sender data hele vejen gennem systemet. Husk at slette test-listen bagefter. 

Det sidste du skal gøre er at tømme statusscanneren for tidligere data. Det er vigtigt, da data ellers vil konflikte med den statusoptælling, du skal i gang med. 

Når du har gjort det, er du klar til at få ordnet de sidste ting, inden statusoptællingen går i gang. 

Sådan gør du butikken klar

Når du har testet din statusscanner og dagen for status er kommet, skal du have gjort din butik klar. Den bedste måde at gøre det på er at inddele din butik i flere lokationer. Når du inddeler forretningen i lokationer, gør du det nemt for dig og dine kollegaer. 

Det vil eksempelvis være nemmere at lokalisere eventuelle ukendte varer, eller ikke-scannede varer. Samtidig gør det, at du håndterer færre mængder data ad gangen, hvilket er en fordel i tilfælde af, at indlæsningen skulle fejle, eller hvis scanneren skulle løbe tør for strøm. Det er derfor en god ide at inddele i små lokationer, da det ikke tager lang tid at scanne en enkelt lille lokation kontra at scanne hele butikken igen.

Gode tips til inddeling af forretningen: 

  • Inddeling af lokationer kan eventuelt ske ved at markere butikken op ved hjælp af tape på gulvet. De forskellige områder tapes ind, og man giver herefter hver lokation et nummer.
  • Du kan også inddele i lokationer ved at påsætte farvet eller nummereret papir, der inddeler de forskellige lokationer. Det vigtigste er, at I finder en løsning, som fungerer for jer.

Husk at gøre BackOffice klar

Når du skal i gang med status, skal du også huske at gøre BackOffice klar. Hvis du glemmer det, vil dine data ikke kunne blive gemt. 

Ved klargøring af BackOffice skal du både have aktiveret lagermodul og statusmodul – det gør vi for dig. Har du ikke lagermodulet i forvejen, skal du kontakte os på 77 34 34 80, så vi kan få tilkoblet lagermodulet til din løsning fra Amero.

Når du har gjort BackOffice klar, inddelt butikken i lokationer og tjekket om statusscanneren fungerer optimalt, er det bare med at komme i gang med status. 

Sådan laver du en statusoptælling i praksis 

Når du skal i gang med selve statusoptællingen, er der en række områder  du skal være opmærksom på. De allervigtigste kommer her: 

Opsamling af data 

Når du skal til at tælle dine varer op, skal du vælge, hvilken type opsamling du skal bruge. Du kan enten vælge opsamling med almindelig status, hvor du trykker antal af det scannede produkt ind. Det er en fordel, hvis du laver optælling af mange ens varer. 

Du har også mulighed for at lave optælling, hvor du blot scanner stregkoden og ikke indtaster antal af produkt. Det er en fordel, hvis du har en lokation med mange enkelte produkter. 

Scanning af varer 

Når du skal scanne dine varer, trykker du blot på den gule knap på statusscanneren. Derefter taster du antallet af det produkt, du har talt op og trykker “Enter” på den blå knap. Så nemt og enkelt kan det gøres. 

Når du har optalt en lokation og skal videre til en anden 

Når du er færdig med optællingen på dine lokationer, skal dine optællingslister indlæses i BackOffice. Det gør du ved at sætte din scanner i SEND-tilstand og overføre data til BackOffice. Når du har gjort det, skal du huske at slette data på scanneren, så duer klar til næste lokation. 

Du kan også gå videre til optælling af nu lokation uden at sende data. Det gøres ved at gå tilbage på hovedmenuen og taste nyt lokationsnummer. Det anbefales dog, at du sender data, inden du går videre, så du ikke risikerer at miste data. 

Har du spørgsmål, eller mangler råd og vejledning til din næste statusoptælling, er du velkommen til at kontakte os på; telefon 77 34 34 80 eller e-mail info@amero.dk.