Han hedder Nikolai Aas Pedersen og er stifter af softwarevirksomheden Easy Live Sales. I 2020 oplevede han på sin egen familie, hvordan corona gjorde det praktisk talt umuligt at drive fysisk forretning. Han satte sig dengang et mål om at hjælpe danske butikker, som ikke nødvendigvis har online tilstedeværelse, med at sælge via Facebook.

Skrevet af Helena Grønhøj, Amero

Jeg griber røret for at ringe til Nikolai fra Dragør. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal forvente. Alt jeg ved er, at manden har opfundet et værktøj, som allerede har hjulpet mere end 120 butikker landet over med at lave salg i en verden, hvor corona har gjort det nærmest umuligt at drive fysisk forretning.

Nikolai præsenterer sig selv som softwareudvikler. Han har lavet software til detailbranchen siden 2004 –  heriblandt POS-systemer. Han er ydmyg, og virker under hele interviewet oprigtigt passioneret omkring hans hjertebarn, som går under navnet Ja Tak Robotten “Elisa”.

Mor havde brug for hjælp
Nikolai fortæller med en vis alvor i stemmen, hvordan han fik ideen til Easy Live Sales.

“Min mor er selvstændig erhvervsdrivende. Hun driver en café, og da corona ramte i 2020, blev det vanskeligt for hende at fortsætte. Da hun ikke har anden online tilstedeværelse end Facebook, gik vi sammen som familie med det formål at hjælpe hendes salg”. 

Da udviklede Nikolai, hvad der skulle blive den første version af værktøjet Easy Live Sales. Nu kunne hans mor lave klassiske “Ja Tak-kampagner” på Facebook, hvor kunderne kunne betale online. Havde hun eksempelvis tilbud på sandwich, kunne folk skrive på hendes Facebook-opslag om mandagen, modtage et link til betaling og få maden leveret tirsdag.

“Herefter udviklede jeg softwaren til at inkludere live-auktion, da jeg kunne se, det kunne give værdi. Mange tøjbutikker brugte allerede konceptet på Facebook på det tidspunkt, men deres største udfordring lå i, at de kom til at diskutere med kunder om, hvor mange produkter der var solgt. De kunne heller ikke nå at svare alle kunder på henvendelser”, forklarer Nikolai. 

Han så et behov i markedet, som hans værktøj kunne imødekomme. Derfor rakte han ud til et antal butikker for at informere om hans produkt, og det blev taget imod med kyshånd.

Nikolai Aas Pedersen
Sifter af Easy Live Sales
Vores brugere har erfaret, at på en dårlig dag kan salget ligge på omkring 15.000 kroner på en time. På en rigtig god dag, hvis man gør noget ud af at markedsføre sin auktion, kan man komme op at ligge på omkring 150.000 til 200.000 kroner på en time.

Hvordan fungerer det?
Ja Tak Robotten “Elisa” er en robot, som gør det automatisk og nemt at sælge produkter via live-auktion eller video på Facebook.

Man laver et opslag til Facebook, enten via en live-auktion eller ved at lægge en video op, man har filmet på forhånd. Det tager 20-30 minutter at oprette produktregler og tekster via systemet Easy Live Sales, og herefter er man i gang. 

En regel kan eksempelvis være “Trøje rød s”, hvilket er den tekst, en kunde skal skrive i kommentarfeltet på Facebook for at bestille den pågældende vare.

“Når en kunde skriver en produktregel i kommentarfeltet, sørger vi for, at kunden automatisk får en besked i Messenger med betalingslink til netop det produkt. Linket kan føre til butikkens egen hjemmeside-checkout eller til et checkout på easylivessales.dk”, fortæller Nikolai.

Når en kunde har betalt for sit auktions-produkt, sørger værktøjet for at holde styr på kunde- og leveringsinformationer, så butikken har et overblik og derved hurtigt kan ekspedere ordrerne videre. Ligeledes sørger systemet for at fortælle kunden, hvis der eksempelvis er udsolgt af en vare.

Liveshopping er en tendens
Men virker det så? Sidder du måske og tænker.

Nikolai kan på nuværende tidspunkt nævne virksomheder som Ditur, Coolshop og Degn-TopShop, som bruger værktøjet aktivt i deres salgsstrategi. 

For nyligt var butikken Degn TopShop fra Holstebro i Børsen i en artikel omhandlende konceptet Liveshopping, som pt. boomer i Kina og forventes at vokse markant.

Og brugerne af Easy Live Sales har da også god succes med deres onlinesalg på Facebook, kan Nikolai berette. 

“Vores brugere har erfaret, at på en dårlig dag kan salget ligge på omkring 15.000 kroner på en time. På en rigtig god dag, hvis man gør noget ud af at markedsføre sin auktion, kan man komme op at ligge på omkring 150.000 til 200.000 kroner på en time”.


Hos Amero ønsker vi som POS-leverandør at gøre opmærksom på Nikolais værktøj, da vi er overbeviste om, at det kan skabe stor værdi for flere af vores kunder at implementere live-salg som en del af salgsstrategien, hvis man eksempelvis ikke har mod på at starte webshop.

Tjek systemet ud og læs om alle features på www.easylivesales.dk. Det er gratis at komme i gang med basispakke “Light”.