Undgå store bøder ved at sætte dig ind i de nye regler fra SKAT i forbindelse med digital registrering af salg – de er allerede ude at ringe på dørklokker.

Fra starten af 2024 træder en ny lov om kasseapparater i kraft. Loven kommer til at gælde en lang række virksomheder i forskellige brancher, og skal være med til at forhindre sort arbejde. Men selvom loven først træder i kraft i 2024, bør du allerede nu være opmærksom på, om dit kasseapparat lever op til den nye lovgivning – eller kan du blive pålagt at få et nyt, som er digitalt.

Hvem gælder SKATs lovkrav for?

Det gælder for en lang række brancher, at de pålægges at have et digitalt kassesystem. Som udgangspunkt er det alle virksomheder i de pågældende brancher, som omsætter for mere end 50.000 kr. og mindre end 10 mio. kr. 

De brancher, som er omfattet de nye lovkrav om digital salgsregistrering, er: 

  • Restauranter, cafeer, kaffebarer mv.
  • Pizzeriaer, grillbarer mv. 
  • Isbutikker, isbarer mv.
  • Diskoteker og værtshuse
  • Købmænd og døgnkiosker.

Undgå bøder på op mod 10.000 kr. med et digitalt kassesystem

Allerede nu er SKAT ude at banke på dørene rundt omkring hos virksomheder i ovenstående brancher for at pålægge dem at investere i et digitalt salgsregistreringssystem.

Såfremt Skattestyrelsen pålægger en virksomhed at få et digitalt salgsregistreringssystem, skal virksomheden afholde de omkostninger, som der er ved den anskaffelse. Såfremt virksomheden ved et opfølgende kontrolbesøg ikke har anskaffet sig et digitalt salgsregistreringssystem, kan det medføre en bøde på 10.000 kr. til virksomheden.

Overholder du de nye lovkrav?

Står du og skal have et nyt kasseapparat, eller ved du allerede nu, at du bliver pålagt at finde et nyt kasseapparat ved besøg fra SKAT, skal du være opmærksom på, om det lever op til de nye krav.

Det er vigtigt, at dit nye kassesystem gemmer dine salgsdata og transaktioner elektronisk, så data er nem at finde frem igen. 

Du bør også kigge efter et kassesystem med låste brugere, så du og dine medarbejdere skal logge ind på kassen med en personlig kode, når de vil foretage salg. På den måde sikrer du, at dit nye system lever helt op til de krav, der er fremsat i forbindelse med den nye lov om digital registrering af salg.

Vigtigt at kunne udskrive kvitteringer

Når du skal til at vælge et kasseapparat, der lever op til de nye krav fra SKAT, skal du automatisk  kunne udskrive kvitteringer fra kassen. 

Det betyder, at du skal have en bonprinter tilkoblet dit kassesystem, og du derfor ikke længere kan skrive dine kvitteringer i hånden. Det sparer dig desuden for en masse tid, da det hele kommer til at køre automatisk ved tryk på en enkelt knap, og det giver en god kundeoplevelse, fordi kunden tydeligt kan se, hvad de har købt.

Oversigt over krav, du skal være opmærksom på

Når du taler med en mulig leverandør af et kassesystem til din forretning, skal du være opmærksom på, om det lever op til følgende:

  • Kassesystemet skal kunne producere en fil af den elektroniske kassekladde i standard-filformatet SAF-T 
  • Filen skal gemmes i 12 mdr. og skal kunne udleveres digitalt, såfremt dette efterspørges
  • Alle brugere af systemet skal kunne være logget ind, når et salg registreres, således salg, beløb og betalingsmiddel registreres på den enkelte ekspedient
  • Betalinger skal kunne deles op på betalingstyper såsom mobilbetaling, kortbetaling mv.
  • Der skal laves elektronisk dagsopgørelse ifm. optælling af kasse 
  • Det må under ingen omstændigheder være muligt at redigere i den daglige, elektroniske kassekladde
  • Kassekladden fra kasseapparatet skal indeholde samme oplysninger, som fremgår på kundens bon; 
    • Tidspunkt for købets start og afslutning
    • Unikt, fortløbende transaktionsnummer 
    • Anvendte betalingsmiddel
    • Serienummer på kasseapparatet

Ny digital bogføringslov gælder for alle

Når alt kommer til alt kan man argumentere for, at alle brancher er omfattet af kravene til et digital salgsregistreringssystem. Årsagen til det er, at Erhvervsministeren i april 2022 fremsatte et lovforslag til ny bogføringslov og ændringer til årsregnskabsloven og revisorloven for Folketinget.

Den nye bogføringslov er nu trådt i kraft med krav om at være fuld implementeret i 2024.

Hovedpunkterne i den nye digitale bogføringslov er:

• Fra 2024 og frem skal alle bilag digitaliseres
• Bilag skal opbevares i mindst 5 år
• Virksomheder skal have elektronisk bankafstemning
• E-fakturering er obligatorisk
• Der skal foreligge en beskrivelse af bogføringsprocedurer
• Data skal være tilgængelig for offentlige myndigheder
• Krav til IT- og datasikkerhed.

Du kan læse om den nye bogføringslov på Erhvervsstyrelsens hjemmeside: https://erhvervsstyrelsen.dk/ny-bogfoeringslov

Vores rådgivning er gratis

Et kassesystem fra Amero lever op til SKATs krav til et digitalt salgsregistreringssystem.

Hvis du er i tvivl, om du lever op til de nye krav fra SKAT, eller hvis du generelt har spørgsmål til vores kassesystem-løsninger, er du meget velkommen til at tage kontakt på 77 34 34 80 eller info@amero.dk

Du er også meget velkommen til at skrive dine oplysninger herunder, og så ringer vi dig op.