Vi har hørt på det længe – Truslen fra Amazon, verdens største online handel, kommer til Danmark og vil ødelægge den danske detailhandel. Men vi vil vove at påstå, at du ikke har noget at frygte, hvis du blot tager dine forholdsregler allerede nu! Læs her vores 6-trins guide til, hvordan du kan skabe en solid forretning og en service, der får kunderne til at komme igen og igen.
Hvis vi skal forklare, hvorfor Amazon er ”frygtet”, skal vi se på deres økonomi, da de er markedsleder online i den vestlige verden. Tilbage i 2018 omsatte de for ca. 233 mia. dollars globalt set, hvilket svarer til ca. 1500 mia. danske kroner (Kilde: FDIH). Lige nu dominerer de derfor e-handlen i USA, Tyskland og England.
Amazon startede i sin tid med at have fokus på hurtig levering af billige bøger, hvilket i dag er udvidet til at de handler med tøj, sko, dagligvarer og elektronik. Derudover har de også deres månedlige medlemskaber, hvor man kan få adgang til streaming af tv-serier, film og musik.
I dag står de for 2% af nethandlen herhjemme, og det er til trods for, at de endnu ikke officielt er trådt ind på det danske marked. Men deres indtog nærmer sig, og de danske butikker og webshops kan allerede nu begynde at forberede sig, og det kan du gøre ved at følge vores guide lige her!
1. Vær med på den teknologiske udvikling
Sandheden er nok, at Amazon er bedre til online handel end de fleste, da de har styr på service og udvalg for deres kunder. Så hvad kan vi selv gøre for, at de ikke bliver et monopol og derved sørge for danske virksomheders overlevelse? Ja, vi kan for det første sørge for at være med på teknologiudviklingen, med alt hvad det indebærer.

Hvis du ikke allerede har et, vil det være en god ide som det første, at anskaffe dig et moderniseret kassesystem. Dvs. en touchskærm med moderne software, hvor du har mulighed for at tilvælge integrationer til økonomisystem og webshop, og ikke mindst lagerstyring. Det giver dig mulighed for at kunne udvikle din forretning hele tiden, hvor dine ressourcer bliver brugt på det, der skaber mest mulig værdi for forretningen.
2. Bliv tilgængelig online og skab en bedre kundeoplevelse med en webshop
Derudover vil det være klogt at overveje om du skal have en tilhørende webshop til din forretning, hvis det altså giver mening med det du sælger. Udover at der er mulighed for større indtjening, kan det også være en stor service for dine eksisterende og potentielle kunder.
F.eks. hvis kunden ser et produkt online, da det er nemt at browse i fritiden, men gerne vil prøve det, inden hun køber det. Kunden er her allerede tæt på et køb og i sådan en situation er det vigtigt, at dit lager i butikken og webshoppen stemmer overens. Derved vil kunden ikke gå forgæves og få en dårlig oplevelse, hvis produktet er udsolgt i butikken.

3. Gør betalingen nem og gnidningsfri både online og i butikken
Selve betalingen er også vigtig, hvor du med fordel kan tilvælge MobilePay til både butikken og webshoppen, som gør det super nemt og enkelt for kunderne at betale. Her overholder MobilePay også to-faktor betalingen, som i fremtiden bliver meget vigtig ift. sikkerhed.
4. Tilbyd rabatter og fordele til dine loyale kunder
Det er også vigtigt, at du tænker over, hvad du kan tilbyde dine kunder, som Amazon ikke kan tilbyde dem. Har du f.eks. mange lokale kunder, kan du måske tilbyde en service der rækker ud over selve købet. Det kunne her være en speciel rabat, når de vender tilbage til butikken igen. På den måde giver du din kunde motivation til, at vende tilbage til lige netop dig og din forretning.
5. Gør kunden købeklar med SMS-markedsføring, der ses af 98%
En kundeklub kan også give dig et tættere forhold til dine kunder og gøre at de vender tilbage til dig, fordi de her altid får en god service og rabat. Her kan du f.eks. bruge Ameros SMS-kundeklub, som gør, at du kommer øverst i kundens ”Top of mind” i form af SMS’er med gode tilbud. SMS’er bliver set af 98%, og du er derfor sikret, at dine indsatser med at sende SMS’er er givet godt ud.
6. Sørg for en verdensklasse oplevelse i den fysiske butik
Du adskiller dig markant fra Amazon på ét område: Du har en fysisk butik, hvor du kan møde kunden og se kunden i øjnene. Den fordel skal udnyttes. Det er måske det vigtigste af de 6 trin, for du skal ikke blot sælge kunden et produkt eller en løsning. Du skal give kunden en oplevelse, når de træder ind i din butik, så de får noget ekstra ved at købe produktet hos dig. Det kan eksempelvis være:
En god og gratis kop kaffe
Et lounge-område hvor kunderne kan slappe af
En personlig shopper, der kan rådgive kunden
Ekspedienter der brænder for at give den bedste kundeservice
Evt. nogle snacks til de ventende i butikken
Kom nemt Amazon i forkøbet
Inden du går i panik over, at din virksomhed slet ikke er klar til at kæmpe imod Amazon, så slå koldt vand i blodet og tag et kig på vores tjekliste, som kan hjælpe dig til et overblik over, hvad din virksomhed skal have taget stilling til snarest.
Har du et moderniseret kassesystem?
Kan du håndtere dit varelager effektivt med lagerstyring?
Har du afprøvet en SMS kundeklub, så du kan være tættere på kunden og i ”top of mind”?
Er dine betalingsløsninger fuldt opdateret og moderniseret?
Har du en oplevelse ud over det sædvanlige, når kunden kommer i din butik?
Er din kundeservice fuldt ud optimeret?
Får du styr på disse ting er din forretning godt udrustet til at kunne modstå noget af konkurrencen fra Amazon. Men husk altid, at det handler om hvad du kan tilbyde, som Amazon ikke kan og her kan du måske nemmere tilbyde nærvær og personlighed til dine kunder – ting som stadig vægtes utroligt højt, når vi handler.
Har du lyst til at høre mere om, hvad du kan gøre for din virksomhed? Så tag en snak med en af vores forretningskonsulenter, som altid kan guide dig til den bedste løsning for din forretning, som skaber værdi for dig og dine kunder.