Detailnyheder for maj

Skrevet af Anders Hansen — 29/05/2015

Amero holder dig fremover opdateret om detailbranchen én gang om måneden

Læs månedens vigtigste detailnyheder hos Amero og sikre dig, at du er orienteret om, hvad der rører sig i forhold til at drive butik.

Hos Amero følger vi altid med i, hvad der rører sig i detailbranchen og hvordan udviklingen påvirker vores marked og vores kunder. Vi læser en masse nyheder på diverse medier igennem og ved derfor, at det kan være noget tidskrævende nogle gange at holde sig opdateret. Derfor har vi nu besluttet os at videreformidle en samling af månedens mest interessante nyheder fra detailbranchen set med en butiks øjne. Store medier skriver ofte om top-chefer i nye stillinger samt udviklingen i landets største koncerner. Amero finder i stedet frem til de nyheder, som du som butiksejer eller butiksmedarbejder kunne have mere interesse i, nemlig gode råd og tricks samt udviklingen og tendenser i detailmarkedet. Vi gør det nemt for dig at holde dig opdateret.

Vores bud på de vigtigste nyheder fra detailbranchen i maj:

NR. 1: Kontantløse butikker er måske på vej

Udvalgte butikker kan muligvis snart blive kontantløse og dermed være i stand til at afvise kunder med kontant betaling. Hidtil har det ikke være tilladt at afvise kontantkunder, men med den nye vækstpakke har regeringen lagt op til, at udvalgte tøjbutikker, tankstationer og restauranter kan blive fritaget for den pligt.

Læs mere her: Kontantløse butikker kan være på vej

NR. 2: Sælg mere og undgå dårlig kundeservice

I april skrev vi følgende: “Dårlig service koster stadig butikkerne penge”.  Vi tror aldrig, at det kommer til at forsvinde helt fra mediebilledet, da nogle butikker og butikschefer ikke vil lære. Men faktum er, at dårlig service koster penge. Det samme gør en dårlig sælger. Vi håber derfor, at vores kunder vil lære og undlade at blive en del af sådanne statistik.

Leon Birdi er ekspertblogger om salgs- og serviceboost. I et interessant indlæg på Amino skriver han om sine egne oplevelser med god og dårlig service. Samtidig giver han et par helt simple råd til at blive en bedre sælger. Mange sælgere ude i butikkerne er nemlig slet ikke så skarpe, som de kunne og burde være. Ofte kræver det ikke det helt store salgskursus, men måske bare et par enkle råd til at justere detaljerne i vores kundetilgang. Læs hans råd og

Læs mere på blog-indlægget her: Når en mand ikke kan – og konen griner…

Finans skriver bl.a. om seks gode eksempler på dårlig kundeservice, som måske kunne være interessant at læse igennem. Er du måske også røget i nogle af disse faldgruber? Herudover fremhæves fem gode råd til at give en bedre kundeoplevelse.

Læs mere her: Dumme fejl klæber sig til mange butikker – og kan skræmme enhver kunde væk

Nordjyske Stifttidende skriver om, hvordan mange nordjyske forretninger mister kunder på grund af dårlig service. Henrik Meng fra Meng & Co påpeger at butikkerne måske tror, at de gør det godt nok og derfor ikke orker at gøre det endnu bedre.

NR. 3: Bliv bedre til de sociale medier – Tips og tricks

Vi kan se at mange af Ameros kunder allerede befinder sig på diverse sociale medier som Facebook og Instagram. Hos Digital Works arbejder man med digitalt salg og marketing, hvor de sociale medier kan spille en stor rolle. De har skrevet kort om 6 trin, der måske kan hjælpe jer til at opnå bedre succes på de sociale medier og hjælpe jer til at besvare spørgsmål som: Hvorfor være på sociale medier? Hvordan skal jeg bruge dem? Hvad skal jeg ligge op af indhold? …osv.

Læs mere her: 6 trin til succes på de sociale medier

NR. 4: Kundeloyalitet – en succeshistorie fra det virkelige liv

Ameros kunde i Odder syd for Aarhus, nemlig Anna & Søs har i den grad gang i noget af det rigtige. De har set lyset i at differentiere sig fra alle de andre butikker og netop give kunderne noget ekstra værdi. Målet er simpelt. De vil skabe relationer til kunderne og derved loyalitet… og det virker.

Læs mere her: Lokal butik satser på oplevelser i jagten på kundeloyalitet

NR. 5: MobilePay opruster og vælter frem

Nye tal viser, at MobilePay applikationen nu er blevet downloadet over 2,6 millioner gange. Epinion har for Danske Bank lavet en undersøgelse, som viste, at 52 procent af alle danskere over 18 år har benyttet MobilePay inden for de seneste seks måneder.

Læs mere her: Nu bruger hver anden dansker MobilePay

Herudover skal et samarbejde mellem DanskeBank og den britiske mobilbetalingsvirksomhed, Powa Technologies, der står bag platformen PowaTag, gøre MobilePay endnu smartere. Det skal nemlig være muligt at betale via MobilePay ved at scanne QR-koder på produkterne. På sigt skal det også resultere i, at danskerne vil kunne betale via MobilePay i udlandet.

Læs mere her: MobilePay opruster med smarte QR-koder eller på Danske Banks hjemmeside.

NR. 6: Danskerne vil have discount

Selvom trends har peget mod faktorer som kvalitet, service, udvalg og andre så ser det ifølge en analyse fra Nielsen stadig ud til at danskernes primære fokus er på prisen, når de skal vælge madvare.

Læs mere her: Danskerne trodser nye trends – vil helst have discount

NR. 7: Detailsalget har været lettere faldende

De seneste måneder har der været stilstand eller mindre fald i detailsalget. Det bekymrer så småt Dansk Erhverv, da detailsalget er vigtig for dansk økonomi.

Læs mere her: Faldende detailsalg bekymrer Dansk Erhverv