Detailnyheder fra august 2015

Skrevet af Anders Hansen — 01/09/2015

Hos Amero følger vi altid med i, hvad der rører sig i detailbranchen, og hvordan udviklingen påvirker vores marked og vores kunder. Vi vil gerne videreformidle den viden, så du er sikret interessante nyheder fra detailbranchen, set med en butiks øjne. Amero finder frem til de nyheder, som du som butiksejer eller butiksmedarbejder kunne have mere interesse i. Det kan være håndgribelige råd og gode tricks, samt udviklingen og tendenser i detailmarkedet.

Juli måned har været en stille tid på mange af de gængse medier, der skriver om detailhandlen. Selvom vi holder øjne og ører åbne, så har det kun resulteret i to interessante emner, som vi mener, at I som kunder kunne have gavn af at læse.

God læselyst!

NR. 1: Dankortet bliver nu også kontaktløst

Snart bliver det muligt for dig at tilbyde dine kunder at betale via kontaktløs betaling med dankortet. Flere banker er begyndt at udstede kortene og teknologien bagved ligger nu næsten klar. FlexPOS er netop i gang med at arbejde på en opgradering, som gør flere af de nyere dankortterminaler vil virke via den kontakløse NFC. Så snart det ligger klar, sender Amero selvfølgelig en mail ud til alle vores kunder med info. Vi kan på nuværende tidspunkt desværre ikke give en klar dato.

Hvad betyder det for dig?

Hvis din butik har en af de nyere dankortterminaler, som er klar til NFC (eksempelvis Ameros populære Ingenico iPP350 terminal), så vil dine kunder snart kunne betale beløb under 200 kr. uden at skulle sætte kortet i din terminal og uden at taste pinkode. Det betyder også, at din chiplæser i fremtiden ikke vil blive slidt på samme måde og eventuelt kræve en rensning på et tidspunkt. Samtidig vil det også give hurtigere transaktioner ved kasserne. Der er indtil nu ingen umiddelbare ulemper hermed.

Klik på linket og læs mere om de kontaktløse dankort hos Nets: Dankortet bliver nu kontaktløs (Artikel fjernet hos Nets)

Læs mere  hos detailfolk.dk: Nyt dankort er godt for detailhandlen 

NR. 2: Sådan kan små butikker overleve i dagens detailhandel

Eniro har konkluderet, at butikker bør have fokus på online tilstedeværelse, da kunderne forventer at søge priser og info online samtidig med, at en stor del kunder også shopper online. Har man ikke en webshop, så går man som butik derfor potentielt glip af en mængde online salg. Men man skal altid tage nyheder med et gran salt. Hos Amero kan nikke genkendende til ovenstående, men webshops er ikke nødvendigvis for alle og vigtigst af alt, så driver en webshop ikke sig selv. Ønsker du at få en webshop til din fysiske butik, så hjælper vi dig gerne eller rådgiver dig om forskellige muligheder. Vi laver integrationer til flere af de store webshopplatforme, men det er vigtigt at fastslå, at der stadig er masser af arbejde forbundet hermed for dig som butik. Der er dog ingen tvivl om, at en integreret løsning er nemmere og hurtige at arbejde med. Er det interessant så ring til Amero på 77 34 34 80 eller læs mere om nuværende integrationer på webshopintegrationer.

Læs mere om hvorfor Eniro mener, at online tilstedeværelse er vigtig her: Eniro: Sådan overlever små butikker i dagens detailhandel

NR. 3: Mobilbetaling er godt for små butikker og private

Mange af vores kunder har allerede fulgt med trenden med mobilbetaling via MobilePay, som indtil nu har foregået via en manuel betalingsknap på kassesystemerne. Amero er nu klar til at levere den integrerede løsning og har netop fået de første små MobilePay betalingsbokse hjem på vores lager. Vi mangler nu kun de sidste detaljer på plads hos DanskeBank, før vi kan sende jer en guide til at oprette som MobilePay PoS kunde hos DanskeBank og lade os levere boksen til dit kassesystem.

Læs mere om vores løsning med MobilePay til dit kassesystem.

Mobilbetaling er interessant for butikkerne af flere grunde. Omkostningerne er lave i forhold til omkostningerne med eksempelvis en dankortterminal. Du kan fange kunder som ikke har deres pung med, hvilket er særligt interessant for butikker og salgssteder, som målretter folk på farten. Har din butik en ung målgruppe, så er det måske interessant, idet Eniros undersøgelse peger på at mobilbetaling særligt vinder frem blandt de 18-35 årige.

Læs mere om hvorfor mobilbetaling er godt: Mobilbetaling er godt for små butikker og private

NR. 4: Vend en utilfreds kunde til en tilfreds kunde

Vi har før skrevet om at utilfredse kunder og dårlig service koster butikken penge. Kunne det så ikke være interessant at vende en utilfreds kunde til en glad og tilfred kunde. Rolf Høegh (ekspertblogger og ekspert i salg) kommer med sit bud på, hvorfor og hvordan du vender en dårlig situation. Han kommer med 4 enkle huskeregler.

  1. Vi skal ikke dømmes på om vi laver fejl. Vi skal dømmes på, hvordan vi reagerer, når fejlen opdages.
  2. Enhver fejl eller reklamation skal løses af den medarbejder, som kan se kunden i øjnene.
  3. En enkelt utilfreds kunde kan gøre mere skade end 100 tilfredse kunder kan opveje.
  4. En fejl skal rettes så effektivt, at kunden næsten er glad for, at fejlen opstod.

Rolf Høegh giver desuden et eksempel fra egen verden på, hvordan han har brugt det i praksis.

Læs Rolf Høeghs opslag på Amino bloggen: Sådan bliver en utilfreds kunde lige pludselig til en glad og tilfreds kunde